بازخوانی مشکلات کارگری زیر سایه کرونا در مازندران

بازخوانی مشکلات کارگری زیر سایه کرونا در مازندران

به گزارش مازندروز، نمایندگان تشکل های جامعه صنفی کارگری نیروهای حفاظتی جنگل، واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ استان از جمله دشت ناز، صنایع چوب و کاغذ و نساجی ، تشکل صنفی ماماها، استادان حق التدریسی مراکز آموزش عالی و معلمان مدارس غیردولتی و تشکل صنفی بزرگ کارگران ساختمانی مازندران  روز چهارشنبه به مناسبت هفته کارو کارگر در مراسم تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید و نشست صمیمی تشکل های کارگری با استاندار مازندران تصریح کردند:از زمان تحریم سخت تا در شرایط کرونایی کارگران نخستین قربانی شرایط اقتصادی کشور هستند که نیاز به توجه و حمایت جدی مسئولان دارند.

 رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان مازندران با بیان مشکلات نیروهای حفاظتی جنگل های شمال از همکاری و مساعدت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی دولت روحانی بایت پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان حق و حقوق نیروها در سال گذشته تشکر و در عین حال گفت: این که ۱۳ شرکت تعاونی جنگل نشینیان  بدون توجه به اهمیت شغلی نیروهای حفاظتی اقدام به آگهی عمومی کنند، اجحاف حق و حقوق نیروهایی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال است.

علی اکبر علونی نژاد با توضیح این نکته که شرکت های تعاونی در حوزه جنگل باید تخصصی باشند تا بتوانند از جنگل و عرصه های طبیعی به درستی محافظت و از نیروهای باسابقه استفاده کنند بیان داشت: تغییر شرکت ها سبب سردرگمی کارگران و ایجاد رانت خواری می شود.

وی تعیین حداقلی حقوق کارگری و پرداخت آن را به تناسب نرخ تورم بسیار اندک دانست و اظهار داشت: این که شرکت ها فقط به پرداخت حداقل حقوق اکتفا کنند، مشکلات معیشتی کارگران کم نمی شود.

وی بیان داشت: با تغییر شرکت ها سختی کار و طبقه بندی شغلی نیروهای حفاظتی دستخوش تغییرات می شود و این اصلا به نفع کارگران نیست.

 رئیس مجمع نمایندکان کارگری استان مازندران ادغام ۱۳ شرکت تعاونی جنگل نشینان را اصلا به نفع نیروهای حفاظتی و حفظ عرصه های ملی در شمال کشور ندانست.

مسئول انجمن صنفی اساتید حق التدریسی دانشگاه های غیر دولتی مازندران نیز به نداشتن بیمه و پرداخت نشدن حداقل  حقوق کارگری اشاره کرد و گفت: در هیمن شرایط حقوق برخی از معلمان و اساتید حق التدریسی پس از یک تا سه سال پرداخت می شود.

دکتر احمد صمدی با اظهار این که حق التدریسی اساتید در مراکز آموزش عالی تعریف حقوقی نشده است، گفت: انتظار داریم مسئولان استان در این بخش ورود داشته باشند.

مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان مازندران وضعیت معیشتی این کارگران که در سه ماهه اخیر بیکار شدند، اشاره کرد و گفت: این کارگران روز مزد نخسیتن قربانی در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم ها و ویروس کرونا هستند.

سید هادی ساداتی با بیان این که مشکلات جامعه کارگری همچنان لاینحل باقی مانده است و شرایط شیوع کرونا  وضعیت اشتغال و معیشت کارگران به ویژه کارگران ساختمانی را اسفبارتر کرده است، ادامه داد: ۶۷هزار کارگر ساختمانی در استان شناسایی شدند که نیاز به حمایت های معیشتی دارند.

مسئول انجمن کارگران ساختمانی مازندران به اهمیت تخصیص سهمیه بیمه بیکاری برای کارگران ساختمانی اشاره کرد و اظهار داشت: توقع داریم بسته های معیشتی که از سوی نهادهای دولتی ، غیر دولتی و خیرین تهیه می شود کارگران ساختمانی شناسایی شده در اولویت قرار بگیرند.

مسئول انجمن صنفی ماماهای پزشک خانواده مازندران نیز در این جلسه به اهمیت و نقش فعالیت ماماها در شناسایی بیماران دیابتی ، فشار خوان، مادران باردار از آغاز طرح پزشک خانواده تاکنون خبر داد و گفت: در حالی که در طرح پزشک خانواده نقش و وظیفه ماماها به درستی و جامع تعریف شده است، اما سرانه دریافتی آنان در قرار داد با پزشک مشخص نیست.

سمیه فتحی با اظهار این که ماماها اصلا افزایش ندارند و حتی از دریافت حداقل حقوق قانون کار نیز برخوردار نیستند، ادامه داد: بیشتر ماماهای پزشک خانواده سرپرست خانوار هستند و مشکلات حقوقی آنان از سوی دانشگاه های علوم پزشکی بابل ، مازندران و مدیریت درمان تامین اجتماعی هنوز حل نشده است.

وی از استاندار مازندران خواست مشکلات ماماهای پزشکان خانواده را پیگیری و حل و فصل کند.

مسئول انجمن صنفی ماماهای پزشک خانواده مازندران به فعالیت شبانه روزی ماماهای پزشک خانواده در شناسایی و انجام مشاوره در رابطه با وضعیت بیماری ویروس کرونا در ۲ ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: ماماها در بروز رسانی وضعیت خانواده های تحت پوشش پزشک خانواده شهری مازندران همکاری تنکاتنگی با وزارت بهداشت و درمان داشته اند، اما مشکلات آنان حل نشده است.

طرح پزشک خانواده از سال ۱۳۹۱ در مازندران  با همکاری ۶۳۰ پزشک و شرکت های بیمه ای ( تامین اجتماعی- بیمه سلامت) آغاز شده است و توانست تمام جمعیت ساکن در شهرها که از این ۲ پوشش بیمه ای برخوردارند را تحت پوشش قرار دهد و گام موثری را برای سلامت مردم بردارد.

مسئول انجمن صنفی معلمان مدارس غیر دولتی مازندران نیز به نگرفتن ۲ ماهه حقوق اسفند و فروردین اشاره کرد و گفت: مدیران این مدارس در صورت اعتراض این معلمان با تهدید اخراج مواجه هستند و اصلا به آنان توجه نمی شود.

وی افزود: این درحالی است که برخی از معلمان با هزینه شخصی همچنان در فضای مجازی مشغول آموزش دانش آموزان هستند.

دبیر اجرایی خانه کار و کارگر مازندران نیز در این نشست ضمن قدر دانی از دولت خدمتگزار تدبیر و امید و شخص احمد حسین زادگان به عنوان نماینده عالی دولت در استان گفت که به رغم تلاش های زیاد دولت اما همچنان به دلیل شرایط سخت تحریم و در سه ماهه اخیر با شیوع ویروس کرونا معیشت و اشتغال کارگران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

نصرالله دریابیگی با بیان این که هنوز فرهنگ کارگری در بین دست اندرکاران به درستی مورد توجه قرار نگرفته است و شاهد قراردادهای موقت یک طرفه و حتی امضا سفید در برخی از واحدهای تولید و صنعتی و فعالیت های خدماتی در استان مازندران هستیم، ادامه داد: این نوع قرارداد ناهنجاری اجتماعی و در واقع فساد را در جامعه گسترش می دهد.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری با حقوق یک میلیون و ۸۰۰هزار تومانی اصلا قدرت خرید ندارد و حتی در تهیه ارزاق عمومی با مشکل مواجه است، ادامه داد: توقع داریم سازمان تامین  اجتماعی که متعلق به جامعه کارگری است، در همه مناطق استان شبکه بهداشتی و مراکز بیمارستانی را گسترش بدهد.

وی به وجود ۱۸۰ هزار بازنشسته کارگری در استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: اگرچه دولت و ملت همزمان با شیوع ویروس کرونا با وحدت ، همدلی و همدردی به کمک یکدیگر آمدند ، اما توقع داریم بسته های معیشتی بیشتر در بین کارگران آسیب پذیر توزیع شود.

در ادامه این نشست مدیران کل تامین اجتماعی، کار تعاون و رفاه اجتماعی ، مدیر درمان تامین اجتماعی و فنی و حرفه ای آخرین فعالیت های خود را درحوزه جامعه کار و کارگری استان مازندران ارائه کردند.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران با بیان این که بسیاری از مشکلات جامعه کاری به ویژه تعیین دستمزد و اصلاح قانون کار باید به صورت ریشه ای در سطح ملی حل و فصل شود، درعین حال گفت که بکارگیری هر نیروی کار یعنی یا استخدام است و یا باید مشمول قانون کار باشد و تامین اجتماعی به شدت دنبال بیمه و رعایت قانون کار در پرداخت ها است.

محمودی افزود: این که آموزش و پرورش بخش زیادی از معلمان را در قالب حق التدریسی به کار می گیرد اما به بیمه و حقوق آنان توجه نمی کند ، جای نگرانی است و این موضوع در استان چندین بار پیگری شده است.

وی ادامه داد: در گذشته ۲ هزار نفر با شکایت از سازمان مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند و این شکایت ها همچنان ادامه دارد.

۱۱۰۰بیمار کرونایی در مراکز درمانی تامین اجتماعی مازندران تحت مداوا قرا گرفتند 

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران نیز با بیان اینکه همه مراکز درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی استان طبق اختیاری که سازمان مرکزی تفویض کرده است حسب دستور ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در اختیار مردم استان به ویژه بیمه شده ها قرار گرفته است، گفت: مدیریت درمان تامین اجتماعی به ۱۴۰ هزار بیمه شده تحت پوشش پزشک خانواده را به صورت ویژه خدمات مختلف بهداشتی و درمانی کرونایی دادهخ است.

دکتر محمد خورشیدی با بیان این که یک هزارو ۱۰۰ نفر از مردم استان در مراکز درمانی تامین اجتماعی به عنوان بیماران کرونایی بستری و مداوا شدند، ادامه داد: ۱۰۳نفر از کارکنان مدیریت درمان استان دچار بیماری کرونا شدند و یکی از پزشکان نیز در مرکز درمانی شهرستان نکا  به عنوان شهید خدمات کرونا جانش را از دست داد.

وی انجام مشاوره توسط کارشناسان بهداشتی و درمانی پزشک خانواده و تحویل داروهای دائمی به ۲۴هزار بیمار شناسایی شده  مزمن از جمله فشار خون و دیابت در درب منزل را از دیگر خدمات مدیریت درمان تامین اجتماعی در سه ماهه اخیر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: مدیریت درمان با اجرای طرح های مشاوره ای بهداشتی و درمانی و تحویل دارو توانست تا ۶۶درصد مراجعه را به مراکز درمانی تامین اجتماعی استان در ۲ ماهه اسفند و فروردین کاهش بدهد و این امر در کنترل شیوع ویروس کرونا تاثیر چشم گیری داشته است.

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران از بروز شدن پرداختی ها به مراکز بهداشتی و درمانی طرف قرارداد به ویژه بیمارستان های استان خبر داد و گفت: در این مدت ۳۰۰میلیارد تومان به بیمارستان ها و مراکز مختلف درمانی طرف قرارداد پرداخت شد.

تعطیلی آموزشگاهای فنی و حرفه ای و بیکاری سه هزار نفر درمازندران

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران به فعالیت و همکاری ۹۰۰آموزشکاه فنی و حرفه ای در استان اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا سه هزار نفر از افرادشاغل در این آموزشگاه ها بیکار شدند.

سید حسین درویشی با بیان اینکه توقع داریم تا ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با از سرگیری فعالیت این آموزشگاه ها موافقت کند، افزود: ایجاد مهارت و مهارت افزایی ۲ ماموریت ذاتی و اصلی سازمان فنی حرفه ای کشور است، که باید بدون وقفه انجام شود.

وی ادامه داد: شماری از آموزشگاه های فنی  حرفه ای استان در یک اقدام همکاری ۱۰۲هزار ماسک ، ۲۵هزار گان بیمارستانی و ۲۵هزار دستکش تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار دادند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران به آموزش ۷۰ هزار نفر از متقاضیان جوان جویای کار طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: هشت هزارو ۷۰۰نفر از آنان  کارگران واحدهای تولیدی ، صنعتی و ساختمانی بودند.

کرونا و بیکاری مقطعی  ۲۰ هزار نفر از کارگران مازندران 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان این که همزمان با شیوع ویروس کرونا  ۲۰ هزار نفر از کارگران استان به صورت مقطعی بیکار شدند، گفت: تاکنون هفت هزار نفر از آنان با پالایش و بررسی برای دریافت بیمه بیکاری شناسایی و معرفی شدند.

کامران اصغری به حمایت های مختلف دولت به اقشار مختلف جامعه به ویژه کارگران اشاره کرد و افزود: پرداخت ۲۰۰تا ۶۰۰هزار تومانی کمک معیشتی کرونایی و پرداخت یک میلیون تومانی به حساب سرپرستان یارنه بگیر از جمله این حمایت ها بوده است.

وی به پرداخت وام ارزان قیمت ۲میلیون تومانی به حدود ۵۴هزار نفر از رانندگان تاکسی ، خطوط بین شهری ، اتوبوس و کامیون و همچنین دستفروشان استان  خبر داد و گفت: توزیع بسته های معیشتی نیز بین کارگران آسیب پذیر همچنان در دستور کار است.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران مشکلات جامعه کارگری را به حق دانست و تصریح کرد: شورای هماهنگی تعاون ، کار و رفاه اجتماعی که متشکل از ۱۰ مدیر کل دستگاه های اجرایی استان است به صورت موردی به مشکلات جامعه کارگری از جمله ماماهای پزشکان خانواده ، نیروهای حفاظتی جنگل و معلمان حق التدریسی استان ورود پیدا می کند.

اصغری با بیان اینکه سال گذشته ۱۷هزار پرونده با موضوع روابط کار در استان مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: عمده این پرونده ها مربوط به مشکلات و احقاق حقوق کارگران مشمول قانون کار سخت و زیان آور بوده است.

شرکت کنندگان در این نشست با فاصله از یکدیگر و استفاده از دستکش و ماسک حضور داشتند. 

اخبار مرتبط

چهار هزارو۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به خسارت دیدگان کرونا در مازندران پرداخت شد

کرونا صادرات محصولات کشاورزی مازندران را پنج درصد کم کرد

دستانی که با برکت عجین شد/تنوری که با کرونا سرد نشد

0 نظر

ارسال نظر

capcha