مخالفت ادیانی با اصلاح برخی قوانین انتخابات

مخالفت ادیانی با اصلاح برخی قوانین انتخابات

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور، اظهار داشت: براساس اصل 98 قانون اساسی تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است و این شورا نیز در نظریه تفسیری خود به شماره 5318 در 24 مهر 1372 خطاب به مجموعه حاکمیت از جمله مجلس صراحتاً اعلام می کند اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام من باب رعایت مصلحت و یا حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان اظهارنظر کرد، مجلس صرفاً پس از گذشت زمان مورد نظر و در صورتی که تغییر مصلحت موجه باشد، حق طرح یا قانون مغایر را دارد.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام قانونی را تعیین تکلیف کند، براساس اصل 98 قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان، مجلس نمی تواند طرح یا لایحه ای که موجب رد، نقض و یا نسخ قانون مذکور شود را تصویب کند.

وی اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 78 برای حل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان درباره قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف به صراحت روش و سازوکار استیفای رد صلاحیت شده ها را مطرح می کند، بنابراین طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور مخالف نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظریه تفسیری شورای نگهبان است.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده دارد، در پاسخ به این اخطار گفت: شورای نگهبان در این باره تصمیم گیری می کند. سخنان شما، تفسیر خودتان است.

گفتنی است، برخی نمایندگان مجلس در جریان طرح اخطار قانون اساسی از سوی ادیانی با اعلام شماره 2 مخالفت خود را با این اخطار بیان کردند.

اخبار مرتبط

باید برای همیشه دُم روباهِ پیر قیچی شود/ مجلس به دولت اخطار دهد

0 نظر

ارسال نظر

capcha