شناسایی ۷۴ هزار مازندرانی مشکوک به کرونا در طرح غربالگری

شناسایی ۷۴ هزار مازندرانی مشکوک به کرونا در طرح غربالگری

دکتر محمدمهدی ناصحی  عصر روز  پنجشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در ساری افزود : این فراد به همراه اعضای خانواده اشان پس از شناسایی تحت قرنطینه قرار گرفتند که تاکنون ۴۰ هزار نفر از این افراد و اعضای خانواده اشان پس از بهبودی از قرنطینه خارج شدند.
وی توضیح داد : در طرح غربالگری اگر فردی در یک خانواده مشکوک به کرونا تشخیص داده شود ، باید به همراه سایر اعضای خانواده به مدت ۲ هفته در قرنطینه قرار گیرند تا از شیوع احتمالی ویروس  کرونا به سایر افراد جامعه جلوگیری شود.
ناصحی گفت که در مجموع ۸۷۷ هزار خانوار مازندرانی که حدود ۹۰ درصد جمعیت این خطه شمال کشور را شامل می شود، در طرح غربالگری شرکت کردند که حدود ۱.۱ درصد از این جمعیت مشکوک به ویروس کرونا شدند که تحت قرنطینه قرار گرفتند.

رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اظهار داشت : طرح غربالگری در استان همچنان برای شناسایی بیماران احتمالی به ویروس کرونا ادامه خواهد داشت  و افرادی که دارای علایم کروناهستند، باید هر چه سریع تر با پزشک خانواده اشان تماس بگیرند.

استان مازندران براساس سرشماری سال ۹۵ حدود سه میلیون و ۲۵۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۳ درصد ادز این جمیعت در شهرها و ۴۳ درصد در روستاها سکونت دارند. جمعیت شهری مازندران زیر پوشش پزشک خانواده شهری قرار دارند و جمعیت روستایی هم تحت پوشش مراکز بهداشت روستایی یا همان پزشک خانواده روستایی هستند.

مازندران به همراه فارس ۲ استان پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شهری از سال ۹۱ بودند و بعدا به عنوان استان های پیشرو این طرح را ادامه دادند. بر اساس این طرح هر خانواده مازندرانی پزشک مخصوص خود را دارد و به صورت رایگان خدمات لازم پزشکی از جمله ویزیت ، مشاوره و ارجاع برای خدمات تخصصی و پیراپزشکی را دریافت می کند.
ادامه روند کاهشی ویروس کرونا در مازندران
نماینده وزیر بهداشت در استان های مازندران و گلستان همچنین گفت که روند کاهشی شیوع ویروس کرونا در مازندران با اجرای برخی طرح ها از جمله فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی واحدهای صنفی و تجمعی مردم همچنان ادامه دارد.

وی با قدردانی از مردم و مسئولان مازندران به خاطر رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا ، افزود : اگر چه روند شیوع کرونا در مازندران کاهشی است ، ولی همچنان خطر ابتلا به بیماری وجود دارد.

ناصحی توضیح داد : روند کاهشی به معنای ریشه کن شدن بیماری نیست و هنوز این بیماری در استان مازندران شیوع دارد و توصیه ما  به مردم این است که در صورت داشتن هر یک از علایم شبیه به کرونا مانند تب، سرفه، تب لرز، تنگی نفس با پزشک خانواده خود تماس بگیرند.

نماینده وزیر بهداشت در استان مازندران گفت : در حال حاضر تعداد بیمارانی که پس از بهبود هر روز از بیمارستان های استان ترخیص می شوند ۲ برابر بیمارانی است که در بیمارستان ها بستری می شوند ، ولی در عین حال مراجعه افراد مشکوک و دارای علایم شبیه به کرونا نیز به مراکز درمانی افزایش یافت.
وی افزود : در ۲۴ ساعت منتهی به روز پنجشنبه یکصد بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان مازندران کارشان به بستری کشید و در همین مدت حدود ۲۰۰ نفر پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.
دکتر ناصحی اظهار داشت : همچنین در این مدت حدود ۶۰۰ نفر از افراد دارای علایم شبیه به کرونا به پزشکان خود مراجعه کردند که تعداد اندکی از این افراد به دلیل  علایم کرونا تحت درمان قرار گرفتند.
وی با قدردانی از پزشکان خانواده در اجرای طرح غربالگری ، این طرح را تجربه خوبی در سطح کشوری توصیف کرد. همچنین بسیج نیز با تولید حدود چهار میلیون ماسک کمک خوبی برای پیشگیری از این ویروس و تامین تجهیزات محافظتی کمک های زیادی را ارایه داد.
آزاد شدن بیمارستان های خصوصی برای پذیرش بیماران غیر کرونایی 
نماینده وزیر بهداشت در مازندران همچنین گفت که با کاهش مبتلایان به ویروس کرونا در این استان، بیمارستان های خصوصی برای پذیرش بیماران غیر کرونایی و رفع سایر گرفتاری های  مردم آزاد شدند.
دکتر ناصحی افزود : درحال حاضر حدود یکهزار و ۶۰۰ تخت بیمارستان ها برای پذیرش بیماران کرونایی در مراکز دولتی خالی است و این روند باعث شده تا بیمارستان های خصوصی برای پذیرش سایر بیماران آزاد شوند.
نخستین بار سی ام بهمن ماه سال جاری ویروس کرونا با شناسایی ۲ بیمار در شهرستان بابل در استان مازندران شیوع یافت.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha