فعال شدن بانک‌های نشاء برنج در مازندران

فعال شدن بانک‌های نشاء برنج در مازندران
به گزارش مازندروز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران،رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید، گفت: مکانیزه شدن تولید محصولات کشاورزی یکی از راهکار‌های دستیابی به این هدف است.
شهیدی فر افزود: با اقداماتی که انجام شده است پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران به صورت مکانیزه زیر کشت برنج برود که ۲۵ هزار هکتار بیشتر از پارسال است.
او گفت: با توجه به اینکه فرایند نشای برنج یک کار گروهی و دسته جمعی است برای پیشگیری از ابتلای ۱۰۰ هزار شالیکار مازندرانی به کرونا، بانک‌های نشا در سراسر استان فعال شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از  ۹۰ بانک نشاءدر استان مجوز بهره برداری گرفته اند،افزود: تعداد بوته و اندازه نشا کاری در طول و عرض با دستگاه نشا کار بدون هیچ گونه پرتی از دیگر مزایای بانک نشا است وعلاوه بر کاهش هزینه تولید ، افزایش عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصول را نیز  خواهیم داشت. 
او با اشاره به تجهیز ناوگان کشاورزی استان امسال به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه نشاکار فعال، افزود:نشای برنج بدون دخالت دست تولید و به صورت مکانیزه در شالیزار‌ها کشت می‌کنند.
شهیدی فر به کشاورزان توصیه کرد برای افزایش کمی و کیفی تولید محصول برنج از بذر اصلاح شده ارقام بومی (طارم هاشمی و گرم طارم) و ارقام پرمحصول (شیرودی، ندا، فجر و کشوری) که در سال زراعی گذشته در این استان تولید شد، استفاده کنند.
او همچنین به شکستن رکورد ۴۰ ساله مازندران در صادرات مرکبات اشاره کرد و گفت: ۱۴۰ هزار تن مرکبات پارسال از مازندران به ۱۰ کشور روسیه، جمهوری آذربایجان، اوکراین، عمان، قطر، قزاقستان، هندوستان و ترکمنستان صادر شد.
عزیزالله شهیدی فر با بیان اینکه سطح باغ‌های مرکبات استان ۱۱۵ هزار هکتار است، گفت: باغداران استان پارسال بیش از ۲ میلیون تن پرتقال برداشت کردند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: بیشترین باغ مرکبات استان در شهر‌های مناطق شرقی و مرکزی شامل ساری، میاندورود، نکا، قائمشهر و بابل پرورش داده می‌شود.
او گفت: مازندران با دارا بودن ۱.۵درصد زمین‌ها و ۲.۵درصد زمین‌های کشاورزی کشور سالانه بیش از ۷میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید کرده و ۱۰درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha