شالیکاران مازندران در انجام خزانه‌گیری عجله نکنند

شالیکاران مازندران در انجام خزانه‌گیری عجله نکنند

مدیریت جهاد کشاورزی آمل به صورت رسمی اعلام کرد که خزانه گیری از نوع رقم فجر در ۵ هکتار از زمین های  حوزه مراکز جهاد کشاورزی سورک و رییس آباد این شهرستان انجام شد و پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی، دهه اول فروردین اولین نشاکاری در این منطقه انجام شود.

خزانه گیری ، مرحله دوم از کشت و کار برنج پس از شخم و شیار است که بر اساس آمار جهاد کشاورزی تاکنون حدود ۶۰ درصد شالیزارهای استان شخم و شیار زمستانه شده است.

 

کارشناسان کشاورزی بهترین زمان برای خزانه گیری برنج را نیمه اول فروردین می دانند ، اما در یک دهه اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و از پنج سال پیش با هدف کشت دوم ، شمار زیادی از شالیکاران از دهه سوم اسفند خزانه گیری را آغاز می کردند که این اقدام در ۲ سال اخیر به دهه اول اسفند کشیده شده است.

مشاهدات و بررسی ها از هواشناسی مازندران نشان می دهد که در ۲ هفته اخیر نوسانات دمایی در دشت و جلگه و ارتفاعات استان به شدت بالا بوده است بطوری که با اختلاف دمای ۸تا ۱۲ درجه ای مواجه بوده ایم.

بیشتر روزهای هوای هفته اول استفند ماه سال جاری استان مازندران نیز همراه با بارندگی شدید در دشت و جلگه و در ارتفاعات نیز  برف و کولاک بوده است و دمای هوا نیز به کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد رسید و این دمای هوا اصلا برای خزانه گیری  مناسب نیست.

تا قبل از سال ۱۳۹۲به طور معمول خزانه گیری برنج از اوایل فروردین آغاز و بوته شالی از دهه سوم اردیبهشت به زمین اصلی برای نشاکاری منتقل می شد، اما این فرایند با هدف کشت مجدد و استفاده از روان آب های زمستانه سال به سال جلوتر آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که به دلیل سرما ، خزانه گیری قبل از دهه سوم اسفند با خطر پذیری بالایی رو به رو است و تاکید کارشناسی بر این است که کشاورزان از بیستم اسفند اقدام به خزانه گیری کنند.

عزیزالله شهیدی فر افزود: با توجه به سردی هوا و پائین بودن دما به طور یقین رویش نشاء شالی با مشکل مواجه می شود و این خطر پذیری بالایی برای کشاورز دارد.

وی با توضیح این نکته که بهترین زمان بر اساس کشاورزی فنی برای خزانه گیری پیشنهاد و توصیه می شود ، از نیمه اول فروردین است ، ادامه داد: اگرچه تغییرات آب و هوایی سبب شد تا برخی از شالیکاران در چند سال اخیر با هدف کشت دوم خزانه گیری را زودتر از موعد مقرر آغاز کنند ،اما باید به اخبار هواشناسی نیز توجه ویژه شود.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور هم در باره خزانه گیری زودهنگام برنج در استان به شالیکاران هشدار داد و از آنان خواست برای این کار عجله نکنند.
عبدالرحمان عرفانی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به سرمای هوا ، بوته شالی در خزانه رویش مناسبی را نخواهد داشت و به اصطلاح علمی سن نشاء برنج در خزانه به دلیل سرما و نوسانات دمایی بالا رفته و در فرایند رشد، مقاومت علیه بیماری ها و مقدار تولید دچار اختلال می شود.
وی توضیح داد: بذرهای خود مصرفی و یا گواهی شده از اهمیت بالایی در تولید برخوردارند و کشاورزان باید نسبت به انجام درست و بموقع خزانه گیری دقت لازم را داشته و به توصیه های کارشناسی به صورت جدی توجه کنند.

مازندران با ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید ۹۰۰ هزار برنج ۴۲درصد نیاز کشور را تامین می کند.

اخبار مرتبط

جناب سرهنگ شالیکار به بابل میرود

شالیکاران مازندران از نشاء مجدد خودداری کنند

آماده سازی و خزانه‌گیری برنج در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha