کاخ صفی‌آباد بهشهر مرمت و بازگشایی می‌شود

کاخ صفی‌آباد بهشهر مرمت و بازگشایی می‌شود

 علی‌اصغر مونسان روز سه شنبه افزود: این بنا از نظر فنی و ساختاری نیاز به مرمت دارد و تلاش می‌کنیم در این بنا مرمت علمی انجام شود و همزمان بحث برنامه محتوایی و تبدیل شدن این کاخ به موزه نیز در حال انجام است.

او افزود: برای تأمین اعتبار، نامه‌ای را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم تا بودجه‌ای را برای مرمت بنا تخصیص دهند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: پس از تأمین اعتبار، این بنا مرمت و استحکام‌بخشی می‌شود و سپس برای بهره‌برداری و بازدید علاقه‌مندان بازگشایی می‌َشود.

مونسان اظهارکرد: تمامی کارهایی که قرار است بر روی کاخ صفی بهشهر انجام شود با همکاری دستگاه‌های ذیربط در استان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران خواهد بود.

این بنا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس ساخته شده. شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد. بنا بر روایت مورخان دیوارهای درونی کاخ دارای نقاشی های گوناگون بوده که متاسفانه امروزه، اثری از آن بر جای نمانده است. از مصالح به کار رفته در این کاخ، سنگ، آجر و گچ استُ این کاخ در زمان حمله افغان‌ها آسیب دیده و در زمان نادر شاه تعمیر و بازسازی شد.

این بنا در زمان قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفت و در قرن اخیر کاملا احیاء شده است. این کاخ تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که چراغهای بندرترکمن و بندرگز از آن نمایان است و تا ۳۰  کیلومتر چشم انداز دارد.این کاخ در حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد.  در سال ۱۳۱۵ رضا پهلوی دستور به تعمیر و مرمت تمام تأسیسات کاخ را داد.

عمارت صفی آباد مربوط به دوره صفوی  در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

طرح جدید کنترل وضعیت قرمز بهشهر

مصدوم شدن 19 نفر در سانحه تصادف کمربندی بهشهر

افزایش آمبولانس نیاز بیمارستان های بهشهر است

0 نظر

ارسال نظر

capcha