تلاش برای ثبت سد میل اصلاندوز مغان در کنوانسیون رامسر

تلاش برای ثبت سد میل اصلاندوز مغان در کنوانسیون رامسر

سعید شهند روز سه‌شنبه در بازدید از تالاب میل مغان و رودخانه مرزی ارس افزود: پس از ثبت جهانی میل مغان، سطح حفاظتی تالاب افزایش می‌یابد و می‌توان از اعتبارات جهانی نیز در این زمینه و همچنین تنوع زیستی منطقه استفاده کرد.

او گفت: هم‌اکنون ۴۶ تالاب طبیعی و مصنوعی در این استان وجود دارد.

پیمان بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها ، حیوان‌ها و گیاهان وابسته به آن‌ها (بویژه پرندگان آبزی) 'کنوانسیون رامسر' در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر به تصویب ۱۸ کشور رسید و هم‌اکنون ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین بر لزوم پیگیری احداث مرکز پایش و سنجش آلودگی‌های زیست محیطی در حاشیه این رودخانه تاکید کرد.

او اظهارداشت: با توجه به اهمیت تالاب میل اصلاندوز و رودخانه ارس به عنوان منبع تامین کننده آب چهار شهرستان اصلاندوز، پارس‌آباد، گرمی و بیله‌سوار علاوه بر پایش‌های مداوم ماهانه توسط کارشناسان و سیستم آنلاین سنجش آلودگی رودخانه ارس نصب شده در محل سد میل، لازم است مرکز پایش زیست محیطی رودخانه ارس نیز در حاشیه تالاب سد میل اصلاندوز احداث شود.

وی با بیان اهمیت رودخانه ارس و تالاب سد میل از نظر تامین آب چهار شهرستان و چه از لحاظ پذیرش سالانه بیش هزاران پرنده مهاجر در قالب  ۷۲ گونه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی از تلاش برای احداث مرکز پایش و سنجش زیست محیطی در حاشیه تالاب سدمیل مغان خبرداد.

هر سال تعداد کثیری از گونه‌های مختلف پرندگان در تالاب‌ها، آب‌بندها، شالیزارها، حاشیه رودخانه‌ها و مزارع پارس‌آباد و اصلاندوز مغان برای استراحت و زمستان‌گذرانی فرود می‌آیند که بیش از ۳۲ هزار قطعه پرنده در قالب ۷۲ گونه مختلف فقط در تالاب سدمیل مغان قابل شناسایی و مشاهده است.

اخبار مرتبط

ثبت تالاب «میل اصلاندوز» در کنوانسیون رامسر پیگیری می‌شود

لاشه ۵ هزار و ۹۵۰ پرنده مهاجر در تالاب میانکاله دفن شد

0 نظر

ارسال نظر

capcha