چهار شهر مازندران نامزد انتخاب پایتخت کتاب ایران شدند

چهار شهر مازندران نامزد انتخاب پایتخت کتاب ایران شدند

 طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران که از اسفند سال ۱۳۹۳ در کشور آغاز شد، طرحی الگوبرداری شده از طرح پایتخت جهانی کتاب است که از سال ۲۰۱۱ توسط سازمان جهانی یونسکو برگزار می‌شود و بر اساس آن هر سال به شهری که بیشترین و بهترین فعالیت‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشد عنوان پایتخت کتاب داده می‌شود.

در ایران نیز این طرح از سال ۱۳۹۳ با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد انگیزه در نهادهای مدیریتی مرتبط با حوزه فرهنگ و کتابخوانی و مدیریت اجتماعی اجرایی شد.این طرح با در نظر گرفتن معیارهای مختلف از سوی معاونت اجتماعی فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور آغاز شد و هر سال یک شهر پس از بررسی برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود.

ششمین پایتخت کتاب ایران قرار است در مراسم اختتامیه رویداد ملی پایتخت کتاب ایران که در دهه فجر برگزار می‌شود از بین شهرهای نامزد شده در مرحله نخست ارزیابی برنامه‌های ارائه شده توسط شهرهامعرفی شود که به گفته «عباس زارع» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، این استان با قرار گرفتن ۴ شهر در بین نامزدهای پایتخت کتاب سال، بیشترین بخت را بین استان‌های  کشور دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روز شنبه گفت: با اعلام دبیرخانه رویداد پایتخت کتاب ایران، ۳۸ شهر به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب ششمین پایتخت کتاب ایران معرفی شدند که از مازندران شهرهای، ساری، بهشهر، بابل و آمل به مرحله نیمه‌نهایی ششمین پایتخت کتاب ایران در این فهرست قرار دارند.

فراخوان ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اوایل تیر امسال از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد و پس از ابلاغ فراخوان به نهادها و سازمان‌های ذیربط از جمله نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی همچون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بخش خصوصی و فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد، شهرهای متقاضی شرکت در طرح، آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادند.

زارع از افزایش کیفیت آثار ارائه شده به دبیرخانه این رویداد، خبر داد و گفت: رشد چشمگیر کیفیت طرح‌ها و برنامه‌های فرستاده شده به دبیرخانه این رویداد در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته سبب شد داوران مرحله انتخاب نامزدها، برخلاف سال‌های گذشته که ۲۰ شهر را به‌عنوان شهرهای راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب می‌کردند، در این دوره ۳۸ شهر را برای مرحله نخست انتخاب و به دبیرخانه معرفی کنند.

زارع خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه این رویداد ۱۹ بهمن در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور مسئولان و اصحاب قلم و فرهنگ برگزار می‌شود و ششمین پایتخت کتاب ایران و ۴ شهر خلاق در زمینه کتاب‌خوانی کشور معرفی خواهند شد.

این مسئول ضمن قدردانی از مدیرکل دفتر امور شهری استانداری، مدیرکل امور کتابخانه‌های استان، شهرداری‌ها، مدیر کل کانون پرورش فکری و نهادهایی که در این زمینه همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: خوشحالیم که در این دوره از جشنواره پایتخت کتاب، توانستیم نقش مؤثر استان مازندران در گسترش فرهنگ کتابخوانی کشور نشان دهیم.

در ۵ دوره اخیر به ترتیب شهرهای اهواز، نیشابور، بندر بوشهر، کاشان و یزد به عنوان پایتخت‌های کتاب ایران انتخاب و معرفی شده بودند.

اخبار مرتبط

تغییر ترکیب منتخلان شورای شهر ۳ شهر مازندران

بسیج استادی ماجرای آتش‌­سوزی­ تالاب میانکاله و خشکی رودخانه چالوس را بررسی می‌کند

برپایی نمایشگاه مد و لباس ایرانی و اسلامی در قائم شهر

0 نظر

ارسال نظر

capcha