بیماری فصلی به عنوان علت مرگ پرندگان در میانکاله منتفی است

بیماری فصلی به عنوان علت مرگ پرندگان در میانکاله منتفی است

صدها قطعه از پرندگان مهاجر زمستان گذران از عصر چهارشنبه هفته جاری در تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران مشاهده و جمع آوری و امحاء شد. اکیپ های دامپزشکی نمونه هایی را به آزمایشگاه برده بودند تا علت مرگ این پرندگان را مشخص کنند.

دکتر سید حسین رضوانی عصر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نتایج آزمایش نشان داده است که بیماری آنفلوانزا H۵،H۷ وH۹ و یا نیوکاسل علت مرگ این پرندگان نبوده است.

وی توضیح داد : احتمال مرگ دسته جمعی پرندگان در تالاب بین المللی میانکاله که پیش از این نیز در سنوات گذشته سابقه داشت، ابتدا نگاهها را به سمت بیماری های فصلی از جمله آنفلوانزا و نیوکاسل برد که خوشبختانه منتفی شده است و نگرانی در این مورد وجود ندارد.

مسمومیت ، فرضیه جدید  
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت : با توجه به این که بیماری های فصلی برای مرگ این پرندگان منتفی شده است ، هم اکنون احتمال مرگ ناشی از مسمومیت قوت گرفته است که نمونه گیری از لاشه برای  بررسی این مورد به تهران ارسال شده است.
وی افزود : برای مشخص شدن نتیجه آزمایش جدید حداکثر تا ۷۲ ساعت دیگر باید صبر کرد و در صورت اعلام نتایج به اطلاع افکار عمومی می رسد.
رضوانی گفت : احتمال مسمومیت این پرندگان می تواند ناشی از دان ریزی  برخی صیادان برای شکار دسته جمعی و یا موارد دیگر باشد که پس از بررسی نتیجه آزمایش می توان اظهار نظر دقیقی نسبت به این موضوع داشت.
ماموران سازمان حفاظت محیط زیست و مردم محلی اعلام کردند که بیش از ۵۰۰ بال پرنده مهاجر که بیشترشان از نوع چنگر هستند ، از عصر چهارشنبه به دلیل نامعلومی مرده در منطقه میانکاله یافت شدند.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق استان مازندران  به عنوان یکی از ذخیرگاههای زیست کره جهان است که سالانه ۱۵۰ گونه پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت بیش از ۱.۵ میلیون بال در این تالاب که حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت دارد، زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

مطالبه از رئیس جمهور؛ توقف اجرای پروژه میانکاله و ارزیابی دقیق‌‌تر استقرار صنایع در استان‌های شمالی

کمبود امکانات و آتش‌سوزی‌هایی که میانکاله را به مرز بحران می‌رساند/حریق‌های جنجالی میانکاله و لودر استجاری

تراژدی میانکاله پایان یافت

0 نظر

ارسال نظر

capcha