مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله

مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله

منابع محلی در تماس با خبرنگار ایرنا گفته‌اند که لاشه مرده پرندگان از دیروز در محدوده آبی و خشکی تالاب میانکاله مشاهده شده و هم اکنون گروههای دامپزشکی و محیطزیست استان سرگرم جمع آوری لاشه ها هستند.

تالاب بین المللی میانگاله با احتساب پناهگاه حیات وحش حدود ۶۸ هزار هکتار مساحت دارد که افزون بر ۴۰ هزار هکتار از این مساحت را تالاب بین المللی تشکیل می دهد. این منطقه که از شهرستان بهشهر در شرق مازندران تا اینجه برون در غرب استان گلستان امتداد می یابد و سالانه پذیرای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال پرنده از ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه مختلف است در فصل های مختلف بویژه زمستان است.

اردک سرسبز و سرحنایی ، اردک تاج‌دار ، مرگوس‌ها ، غاز خاکستری و پیشانی سفید و قوها و پلیکان‌ها مهم ترین گونه از پرندگان مهاجر در این تالاب بین المللی محسوب می شوند . همچنین اردک تاجدار، باکلان کوچک، اردک سرسفید، مرگوس بزرگ، سنقر تالابی، زنبور خوار، سنقر خاکستری، دلیجه، سنگ چشم، طاووسک، غاز پازرد، عروس غاز، گیلانشاه، قار، پرلا، کاکایی، پرستوی دریایی، بحری، پیغوی کوچک و چرخ‌ریسک دم‌دراز نیز پرندگان بومی این منطقه هستند که در صورت شیوع بیماری که یکی از گمانه زنی های محلی است ، در معرض خطر قرار گرفته اند.

جمع آوری لاشه برای بررسی علت مرگ  
مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید مرگ مشکوک تعدادی از پرندگان مهاجر زمستان گذران در میانکاله ، گفت : از روز گذشته لاشه تعدادی زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله از سوی نیروهای حفاظت محیطزیست مستقر در منطقه مشاهده شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : به محض مشاهده لاشه این پرندگان، برای شناسایی علت مرگ و امحاء لاشه ، گروهی از نیروهای دامپزشکی و یگان حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام شدند که همزمان کار نمونه برداری از لاشه پرندگان و امحاء آنها برای جلوگیری از سرایت به سایر پرندگان در دست اجرا قرار گرفت.
وی گفت : در شرایط فعلی تا قبل از مشخص شدن نتیجه نمونه گیری نمی توان هیچ اظهارنظری در مورد علت مرگ این پرندگان داشت و نمونه برداری و بیان علت مرگ نیز در حیطه وظیفه دامپزشکی استان قرار دارد.
مرگ مشکوک 
مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز مرگ دستجمعی تعدادی از پرندگان مهاجر را " مشکوک " توصیف کرد.

دکتر سیدحسین رضوانی به خبرنگار ایرنا گفت : هم اکنون نیروهای دامپزشکی سرگرم نمونه برداری از لاشه پرندگان هستند و تعدادی از نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شده است.
وی اضافه کرد : تا قبل از مشخص شدن نتیجه نمونه گیری هر گونه اظهار نظر پیرامون نوع بیماری یک گمانه زنی غیر مستند است که می تواند نگرانی مردم را به دنبال داشته باشد و باید برای نتیجه نمونه گیری نیز حداقل تا روز شنبه پنجم بهمن منتظر ماند.
رضوانی اظهار داشت : آن که قابل گمانه زنی است این که مرگ این پرندگان می تواند به علت آنفلوانزا ، نیروکاسل و حتی مسمومیت و هر عامل دیگری باشد ولی تنها با مشخص شدن نتیجه نمونه برداری همه چیز مشخص خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین تاکید کرد که تمامی اقدامات لازم برای جمع آوری و بین بردن لاشه پرندگان انجام شده تا چنان چه علت مرگ بیماری باشد ، از شیوع آن جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha