توهین و افترا، مهم‌ترین جرایم قضایی در بهشهر

توهین و افترا، مهم‌ترین جرایم قضایی در بهشهر

علی کیانی دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران آمار پرونده های مربوط به توهین و افترا در این شهرستان را یکهزار و ۸۰۰ فقره در سال اعلام کرد.

وی گفت : اگر مردم در فضای حقیقی و حقوقی زبان خودشان را کنترل کنند و به یکدیگر توهین نکنند و افترا نبندند ، می توانیم سه شعبه قضایی را تعطیل کنیم .

افترا و تهمت در اصطلاح حقوقی عبارت است از اینکه فردی جرمی را به دیگری نسبت دهد؛ بدون آن که قادر به اثبات آن باشد. افترا به دو نوع افترای قولی و افترای فعلی تقسیم می‌شود. افترای قولی، نسبت دادن جرمی به دیگران به صورت لفظی یا از طریق رسانه‌ها یا اوراق چاپی یا نطق در مجامع است. افترای فعلی نیز وقتی صورت می‌گیرد که مفتری به قصد متهم کردن افراد، آلات و ادوات جرم را در منزل، جیب یا محل کار شخص قرار دهد؛ به‌گونه‌ای که وجود آن آلات و ادوات موجبات تعقیب جزایی فرد را فراهم کند.

در قانون کیفری برای مفتری و تهمت زننده قولی - به جز در موارد تهمت‌های ناموسی که موجب حد است – حبس از یک ماه تا یک سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق پیش‌بینی شده است. کیفر افترای فعلی نیز حبس از ۶ ماه تا ۳ سال یا تا ۷۴ ضربه شلاق است.

برخورد با افترا و توهین در فضای مجازی 

رییس دادگستری بهشهر با تاکید بر این که توهین و افترا عمل مجرمانه محسوب می شود ، گفت : توهین و افترا و نشر اکاذیب در فضای مجازی و حقیقی قابل پیگیری است و با طرح شکایت از سوی دادستان به عنوان مدعی‌العموم قابل پیگیری قضایی است .

وی افزود : جرایم توهین و افترا در فضای مجازی از لحاظ شکل قضایی و کیفری موضوع تفاوتی با انجام این جرم در فضای حقیقی ندارد  و با مجرمان و مرتکبان این گونه جرائم در فضای مجازی همانند جرایم فضای واقعی برخورد خواهد شد.

کیانی با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و افزایش تخلفات و بدرفتاری‌های طرفداران برخی نامزدها در فضای مجازی ، هشدار داد : فضای مجازی فرصت بزرگ برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها است و نقش رسانه ها در امر انتخابات بسیار مهم است که باید مورد استفاده قرار گیرد، اما نباید اجازه تبدیل این فضا به ابزاری برای تخریب شخصیت افراد داده شود.

وی افزود : کارگروه رصد فضای مجازی در سطح شهرستان بهشهر فعال است و فضاهای مختلف را با قوت رصد می کندو با مدیریت دادستان، فضای کانال ها، گروهها کنترل و مصادیق مجرمانه شناسایی و با عوامل هنجارشکنانه برخورد می شود و ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی تشکیل می شود.

این مقام قضایی گفت : انتظار است که رسانه ها تنور انتخاباتی را گرم کرده و بر حضور حداکثری در انتخابات توجه کنند و پرهیز از هرگونه توهین، تهدید، افترا ، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، جلوگیری از درج مطالب علیه کاندیداها و چلوگیری از پخش شایعات در زمان تبلیغات در دستور کار آنها قرار گیرد.

اخبار مرتبط

طرح جدید کنترل وضعیت قرمز بهشهر

مصدوم شدن 19 نفر در سانحه تصادف کمربندی بهشهر

افزایش آمبولانس نیاز بیمارستان های بهشهر است

0 نظر

ارسال نظر

capcha