نمی‌توان به‌بهانه «آب» صفر تا صد کاغذ را نیازمند بیگانه بود/ کاغذ تولید نشود، اما هندوانه کشت شود؟

نمی‌توان به‌بهانه «آب» صفر تا صد کاغذ را نیازمند بیگانه بود/ کاغذ تولید نشود، اما هندوانه کشت شود؟

امید نیک‌نژاد مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به اظهارات مشاور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر به‌صلاح نبودن تولید داخلی کاغذ گفت: این تفکر را من سال‌های گذشته در بدنه اجرایی کشور توسط برخی از مسئولان مشاهده کرده‌ام،‌ که نگاه به خارج  و واردات داشتند، این تفکر در حوزه بنزین نیز رخ داد،‌ در کشوری که نفت دارد،‌ مطرح کردند که پالایشگاه‌های بنزین به‌نفع کشور نیست.

وی ادامه داد:  جالب اینجاست که از بدنه یک وزارتخانه اظهارنظری می‌شود که مغایر با سیاست و برنامه‌های دولت است، یکی از بحث‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم خودکفایی در تولید کاغذ است،‌ برخی از عزیزانی که مسئولیتی در حوزه خاص ندارند،‌ نباید اظهارنظر کنند، اگر بخواهیم کالای استراتژیکی را که نیاز کشور است،‌ بدون نگاه به تولید وابسته بیگانگان کنیم،‌ روزی می‌رسد که برای چاپ کتاب‌های درسی هم اگر کاغذ خارجی نرسد، لنگ می‌مانیم. عزیزان به‌جای اظهارنظر غیرکارشناسی آبیاری قطره‌ای را که می‌تواند کشاورزی را نجات دهد، دنبال کنند یا به‌جای آنکه کشاورزان را به کاشت هندوانه تشویق کنند و از صادرات آن که در حکم صادرات آب است،‌ گزارش دهند،‌ به حفظ آب اهتمام بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران تصریح کرد:  من قبول دارم که کشور ما به‌لحاط منابع آبی باید حداکثر اهتمام را به حفظ آب داشته باشد،‌ ولی نمی‌توان به این بهانه جلوی تولید یک کالای استراتژیک را که کشور به آن نیاز دارد،‌ گرفت و در مقابل به کشت هندوانه و خربزه بپردازیم.

بیشتر بخوانید

نیک‌نژاد با اشاره به مصرف چوب برای تولید کاغذ نیز گفت:‌ در اظهارنظر این مسئول به مصرف چوب نیز اشاره شده بود، سازمان جنگل‌ها که از نهادهای زیرمجموعه همین وزارت جهاد کشاورزی است چند سال است که با کارخانه مازندران بر سر چوب جدل دارد،‌ حتی اجازه برداشت چوب‌های شکسته و به‌زمین‌افتاده را که موجب فساد جنگل می‌شود و قاچاقچیان آن‌ها را با خود می‌برند،‌ به ما نمی‌دهد‌، تا در تولید کاغذ استفاده کنیم.

وی گفت: من این اظهارنظر را نظر وزارت کشاورزی نمی‌دانم، طبیعتاً نظر دولت هم نمی‌دانم، خواهش می‌کنم با این گونه اظهارنظرها فضا را برای تولیدکننده داخلی تنگ نکنند، به‌حد کافی ما از عدم حمایت این‌گونه دستگاه‌ها رنج می‌بریم، این‌گونه اظهارنظرها ما را با چالش مواجه می‌کند. ما به بحث‌های زیست‌محیطی کاملاً قائل هستیم، ولی کاغذ کالای استراتژیک موردنیاز کشور است، باید برای آن بهایی پرداخته شود، ما نمی‌توانیم صفر تا صد را در این حوزه نیازمند بیگانه باشیم، باید حداقل‌هایی را برای خود در نظر بگیریم.

اخبار مرتبط

اکثر کاغذسازی ها زیرپله ای هستند/ مازندران تولیدکننده کاغذ تحریر

افزایش ۲ برابری تولید کاغذ در مازندران

دستور رئیس قوه قضاییه برای پیگیری راه اندازی خط تولید شرکت صنایع چوب و کاغذ

0 نظر

ارسال نظر

capcha