۴۲ درصد مسکن روستایی مازندران نامقاوم است

۴۲ درصد مسکن روستایی مازندران نامقاوم است

علی اصغر آسمانی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مقاوم سازی مسکن بعد از زلزله بم به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته شده است، افزود: در این حادثه بیش از ۴۰ هزار نفر از هموطنان را از دست دادیم و بعد از حادثه زلزله بم مقاوم سازی مسکن در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: همچنین از سال ۸۴ مصوب شد که سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن در سطح روستاهای کشور مقاوم سازی و احداث شود و تاکنون بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در استان مقاوم سازی شده است.

وی یادآور شد: برای بهسازی و مقاوم سازی هر واحد مسکونی روستایی ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی دولت اهدا می‌شود.

آسمانی مقدم با اظهار اینکه این تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضیان ارائه می‌شود، گفت: این اعتبار محرکی است تا کار ساخت مسکن شروع شود، هرچند هزینه‌های ساخت بیش از این میزان خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران میزان هزینه ساخت هر مترمربع مسکن را در روستاها بین ۵ تا ۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ساخت هر واحد ۵۰ متری حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی با عنوان اینکه شاخص مقاوم سازی مسکن در استان مازندران نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، عنوان کرد: میانگین مقاوم سازی مسکن در کشور بین ۵۱ تا ۵۲ درصد بوده ولی این میزان در مازندران به ۵۸ درصد و بالاتر شاخص کشوری می‌رسد.

آسمانی مقدم تصریح کرد: مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی استان در حد مطلوب نیست و هم اکنون بین ۴۰ تا ۴۲ درصد از مسکن روستایی غیر مقاوم بوده و از استحکام لازم وکافی برابر حوادث برخوردار نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران ادامه داد: امسال نیز مقاوم سازی بهسازی مسکن روستایی در دستور کار قرار دارد و و در قالب بهسازی و جهش ملی مسکن نیز این طرح ادامه می‌یابد.

حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مازندران در ۳۶۰۰ روستا زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

افتتاح حدود ۳ هزار واحد مسکن برای معلولان در سال ۱۴۰۰

۵۵۰ واحد مسکن مهر مازندران افتتاح شد

روایت پستچی که خیر مسکن‌ساز شد+عکس

0 نظر

ارسال نظر

capcha