کاشت ‌۴ میلیون اصله نهال در مازندران

کاشت ‌۴ میلیون اصله نهال در مازندران

امسال حدود ۴ میلیون اصله نهال در مناطق مختلف مازندران غرس می‌شود و نکته مهم این است که به مقوله "نهال‌داری" باید بیش از "نهال‌کاری" توجه شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 15 تا 21 اسفندماه هفته منابع طبیعی است، هفته‌ای که با روز درختکاری آغاز می‌شود و بهانه خوبی است تا به اهمیت این اقدام پسندیده و دوراندیشانه پی ببریم؛ اینکه درخت سرمایه خدادادی و مایه برکت، نشاط و آبادانی است.

در دنیایی که رو به مرگ جنگل‌ها می‌رود و با تهدید زیستی مواجه می‎شود، بشر به این نتیجه رسیده است که با کاشت درخت و ایجاد هر چه بیشتر فضاهای سرسبز هم می‌تواند آینده‌ای کم‌چالش را خلق کند، هم به حیات و سلامت امروز و آیندگان کمک کند و هم اینکه از بابت امنیت غذایی خیالش آسوده باشد.

تاکنون 45 کشور دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران متعهد و شاید هم متحد شده‌اند که یک هزار میلیارد اصله درخت را تا پایان سال 2030 به دل خاک بسپارند و بر حفاظت از آنچه هست و خواهد بود نیز تاکید شده است.

به گفته سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، قرار است طی چهار سال، یک میلیارد اصله درخت در مناطق مختلف کشور غرس شود.

او معتقد است که به دلیل ورود ریزگردها از سوریه و عراق به داخل ایران، باید این موضوع نه در قالب یک طرح ملی، که فراملی و بین‌المللی دیده شود.

ساداتی‌نژاد همچنین اعلام کرد که این رقم برای سال نخست یعنی امسال، 40 میلیون است و در سال 1402 باید 250 میلیون اصله درخت، غرس شود.

بد نیست بدانیم که جمهوری اسلامی ایران در لیست 17 کشور خشک جهان قرار دارد، رتبه ما در تولید کردن هفتم و در ترسیب آن چهل و دوم است و اگر روند فعلی دنبال شود، تا سال 2030 در تولید کربن به رتبه ششم و در ترسیب آن نیز سیر نزولی خواهیم داشت.

این نکته نیز حائز اهمیت است که هر هکتار از جنگل قادر است تا 1 هزار و 500 مترمکعب آب را در خود ذخیره و از سویی نیز 5 تن اکسیژن را تولید کند.

باید بدانیم که بحران ریزگردها تنها مختص استان‌های کویری و برخی استان‌های مرزی نیست بلکه حتی در استان مازندران نیز به ویژه در شرق آن به دلیل خشکی 30 درصدی تالاب بین‌المللی میانکاله، شاهد برخاستن نامحسوس ریزگردها هستیم و اگر فکری برای احیای این ذخیره‌گاه زیست‌کره در جنوب خزر نشود، دیری نپاید که معضل ریزگردها را در بخش شرقی مازندران و بخش غربی استان گلستان خواهیم داشت.

بنابراین افزایش سرانه فضای سبز با کاشت گل و گیاه و درخت، سد بزرگی در برابر حوادث طبیعی - که بخش مهمی ناشی از دست‌اندازی انسان به طبیعت است – خواهد بود.

در استان مازندران آنطور که "سید علی علوی" مدیرکل منابع طبیعی منطقه ساری و "مهرداد خزایی‌پول" مدیرکل منابع طبیعی منطقه نوشهر اعلام کرده‌اند، در مجموع قرار است 3 میلیون و 800 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی غرس شود.(2 میلیون و 800 برای منطقه ساری و 1 میلیون اصله برای منطقه نوشهر)

در سال‌جاری افزون بر 300 هکتار از عرصه‌های جنگلی در استان مازندران قربانی آتش‌سوزی عمدی شد که البته 75 درصد آنها سطحی بوده و قابلیت تجدیدپذیری دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نزدیک به 400 میلیون اصله نهال جنگلی در استان مازندران، تولید، عرضه و جنگل‌کاری شده است.

 در منطقه ساری، در حال حاضر 7 نهالستان به مساحت 164 هکتار با تعهد تولید 4 میلیون اصله نهال فعالیت دارند، همچنین در منطقه نوشهر 6 نهالستان به وسعت 88 هکتار مستقر است که در یک سال گذشته به نوعی احیا شد چرا که تا پیش از آن مورد توجه قرار نگرفته بود. این نهالستان‌ها در سالجاری یک میلیون اصله نهال تولید کردند که برای سال آینده افزایش می‌یابد.

باتوجه به ظرفیت تولید نهال در نهالستان‌های مازندران و افزایش تولید به حدود دو برابر، و بر اساس گزارش "حسن عنایتی کلیجی" مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران که گفته است در سال آینده 11 میلیون اصله درخت تولید و کاشته می‌شود، به نظر می‌رسد به غرس حدود 40 میلیون اصله درخت در مدت چهار سال برسیم.

یکی از دغدغه‌ها و تأکیدات دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی این است که "نهال‌داری" مهمتر از "نهال‌کاری" است؛ بنابراین باید در جهت شناسنامه‌دار شدن نهال‌ها اقدام شود.

در اختیار قرار دادن نهال به سازمان‌ها، نهادها، بخش‌های خصوصی و مردمی باید هدفمند، شفاف، و براساس ثبت‌نام باشد. این مهم یک راستی‌آزمایی و صیانت از نهال‌های غرس‌شده است.

از نگاهی دیگر، با رصد فعالیت ثبت‌نام شدگان که آنها را به حفاظت ملزم می‌کند؛ جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در طرح جهانی کاشت یک هزار میلیارد درخت تا سال 2030 و کاشت 1 هزار میلیارد درخت طی چهار سال، در لیست کشورهای موفق باشد.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha