«بیمه» صید همیشه فراری صیادان مازندرانی/ این صید به تور ماهیان گیر نمی‌کند!

«بیمه» صید همیشه فراری صیادان مازندرانی/ این صید به تور ماهیان گیر نمی‌کند!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، همه ساله از نیمه دوم ماه مهر بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد عضو شرکت های تعاونی پره در مازندران مسیر کسب روزی را در صید ماهی طی می‌کنند.

روند صید ماهی حدود ۶ ماه از فصل سرد سال ادامه دارد، جدای از مشکلات سختی کار و کمبود صید و چالش‌های مرتبط با این مسئله بحث کم توجهی به شغل سخت و زیان‌آور اعلام کردن این شغل و هزینه‌های بسیار زیاد حق پرداخت بیمه به نگرانی‌های شاغلان این بخش تبدیل شده است.

در سال ۹۲ دولت طی مصوبه‌ای شغل صید و صیادی را به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار آورد اما با گذشت حدود یک دهه هنوز این مصوبه به خاطر تامین نشدن منابع مالی اجرایی نشده  خواسته‌ای که صیادان مازندران در آستانه شروع فصل صید آن را به عنوان مهمترین مطالبه خود از دولت سیزدهم مطرح می کنند.

 

کاهش سهم بیمه صیادان از ۲۷ به ۱۷ درصد

اسماعیل برزگر چندین سال در شرکت تعاونی پره شهید کارگر مشغول به کار است  در آغاز گفت‌وگو به مشکلات بیمه‌ای در سال‌های اخیر به دلیل کاهش میزان صید و  درآمد صیادان و همچنین افزایش سن آنها اشاره کرد.

وی یکی از مصوبات از سال‌های پیش برای صیادان را کاهش سهم بیمه از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد عنوان کرد و گفت: این مصوبه به دلیل تامین عدم منابع مالی هنوز به عنوان مشاغل سخت و زیا‌ن‌آور اجرایی نشده است.

این شاغل در شرکت تعاونی پره نسبت به عدم اجرایی این مصوبه تنها در استان مازندران انتقاد و کرد و گفت: صیادان استان‌های گیلان و گلستان از این خدمات این طرح برخودار هستند.

این صیاد فرح‌آبادی دیگر مشکل ماهی‌گیران استان مازندران را کمبود ذخایر دریا عنوان کرد و گفت: چالش‌های زیست محیطی حاشیه سواحل زمینه کمبود صید را فراهم کرده که سه شرکت تعاونی در حال تغییر رویه صید هستند.

 

وی با اعلام اینکه در آستانه ورود به دهه ششم زندگی و با سابقه ۲۰ سال کار صیادی میزان حقوق دریافتی‌ام از ۵ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند،گفت: انتظار داریم متولیان امر در استان و کشور به این چالش‌ها به صورت جدی‌تر نگاه کنند.

پرداخت سهم ۲۷ درصدی حق بیمه در نیمه دوم سال

عضو شرکت تعاونی پره شهید کارگر با اشاره به فصلی بودن شغل صیادی، گفت: با حقوق ۵ میلیون تومان برای پرداخت سهم ۲۷ درصدی در ۶ ماهه اول سال با مشکلاتی مواجه هستیم این مشکلات زمانی افزایش پیدا می‌کند که سهم ۲۷ درصدی حق بیمه در نیمه دوم سال و زمان بیکاری صیادان هم باید پرداخت شود.

محسن معصومی دیگر عضو این شرکت تعاونی با اشاره به مخاطرات این شغل،گفت: انتظار داریم مسؤولان استانی به صورت جدی‌تر موضوع سخت و زیان آور بودن این شغل را در استان پیگیری کنند.

 

با بیشتر افرادی که مصاحبه می‌کنیم سابقه بالای ۲۰ سال دارند اما به دلیل نداشتن شرایط سنی در زمره بازنشستگان قرار نگرفتند.

ابراهیم بریمانی دیگر صیاد مازندرانی است که ۲۷ سال سابقه کار در این شغل را دارد در لابه‌لای صحبت‌هایش به چالش فراتر از دیگر مصاحبه شوندگان را مطرح کرد.

این صیاد مازندرانی، گفت: مشکل اصلی صیادان  سختی کار و واریزی بالا حق بیمه است،برخی مواقع از درآمد شخصی خودم حق بیمه را به تعاونی پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای کاهش هزینه‌های پرداختی حق‌السهم بیمه‌ای، گفت: انتظار داریم مسؤولان استانی پیگیری این موضوع را از سوی متولیان امر در مرکز داشته باشند، البته خودمان پیگیری‌های تا دیوان عدالت اداری هم داشتیم اما پاسخ مناسبی دریافت نکردیم.

سیدعباس طالبی مدیرعامل شرکت تعاونی پره شهید کارگر با اشاره به مشکلات بالای صیادان در استان مازندران، گفت: چالش‌های ما بسیار زیاد است اما بحث کاهش هزینه ۲۷ درصدی صیادان مازندران موضوع جدی‌تری برای ما در این شرایط سخت اقتصادی است.

وی اضافه کرد: این مصوبه در استان‌های گیلان و گلستان اعمال می‌شود اما در استان مازندران همچنان بحث امروز و فردا در میان است.

مدیرعامل شرکت تعاونی پره شهید کارگر درباره وضعیت درآمدی صیادان،گفت: در مقابل تورم امروز، وضعیت صید و مشکلات ناشی از پرداخت هزینه‌های سنگین صیادان در تنگ نای مالی شدیدی گرفتار هستند.

مصاحبه ما  در ارتباط با چالش‌های بیمه‌ای تنها منوط به گفت و گو با صیادان خاتمه پیدا نکرد.

کریم‌زاده مدیرکل شیلات مازندران درباره مطالبه صیادان مازندرانی،گفت: بحث سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی از سال ۸۷ مصوب شده است، افزود: این طرح در برخی استان‌ها از جمله مازندران هم اعمال شده و در سال ۹۰ تا ۹۱ نزدیک به ۲۵۰ نفر از صیادان از مزایایی این طرح استفاده کردند اما به دلیل نبود اعتبار در سال ۹۲ به دلیل کمبود منابع اعتباری از دستور کار خارج شده است.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اعضاء تعاونی‌های پره سهامدار هستند نگاه سازمان تامین اجتماعی این است که صیادان مدارک و مستندات همچون فیش، حکم حقوقی و مدارک مالی خود را در اختیار این سازمان قرار دهد تا برنامه‌ریزی در این خصوص صورت گیرد که نیاز به اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها دارد.

کریم زاده تعداد صیادان در استان را با تعاونی‌های پره،کیلکا و خاویاری ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد و تعاونی‌های پره را ۳ هزار و ۸۰۰ صیاد اعلام کرد.

اخبار مرتبط

چشم انتظاری صیادان مازندرانی برای ابلاغ سهمیه ویژه بنزین

0 نظر

ارسال نظر

capcha