ماحرای بانک‌ها و متقاضیان وام مسکن روستایی

ماحرای بانک‌ها و متقاضیان وام مسکن روستایی

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم ظهر امروز در جلسه شورای مسکن استان مازندران در محل فرمانداری سوادکوه از مأموریت ویژه استاندار مازندران به بنیاد مسکن برای شتاب بخشیدن به ساخت مسکن در استان خبر داد و اظهار داشت: در ابتدای دولت سیزدهم یکی از مواردی که مطرح و تأکید شده بود، ساخت یک میلیون مسکن در سال بوده است، اما در مازندران این موتور محرک مسکن کمی کُند جلو رفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با برشمردن علل کندی روند طرح ساخت مسکن در این استان، تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی نبود زمین مناسب بوده است، در واقع تأمین زمین و تأمین تسهیلات دو مورد است که البته منابع با مصوبه دولت و شورای مسکن ملی کشور، توسط بانک‌ها انجام گرفته است، اما به‌واسطه کمبود زمین در مازندران نسبت به استان‌های دیگر عقب هستیم.

آسمانی مقدم تأکید کرد: در سوادکوه نیز همانند سایر شهرستان‌ها باید موتور مسکن را به‌طور ویژه به‌راه اندازیم و همه باید همکاری کنند، شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر در طرح جهش تولید مسکن، مظلوم ماندند.

این مسئول با بیان اینکه راه‌های مختلفی به‌منظور تأمین مسکن در این مناطق وجود دارد، اظهار داشت: شهرداران و بخشداران می‌توانند زمین‌ها را شناسایی کنند و منابع طبیعی همکاری لازم برای تغییر کاربری زمین‌های نیاز به تغییر کاربری و همچنین الحاق زمین‌های نزدیک به محدوده را داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌های دولتی در شهر دارای زمین هستند که باید در اختیار این طرح قرار دهند و اگر چنین نکنند، طبق قانون طی نامه‌ای به ثبت اسناد، ثبت موظف می‌شود طی دو ماه زمین را به‌منظور طرح جهش مسکن به راه و شهرسازی منتقل کند، این اراضی برای دولت است و دولت هم برای طرح به زمین احتیاج دارد.

آسمانی مقدم یکی دیگر از روش‌های تأمین زمین را توافق با اشخاص حقیقی برشمرد و عنوان کرد: اگر اشخاص حقیقی دارای زمین آمادگی مشارکت در این طرح را داشته باشند توافقی صورت می‌گیرد و درصورت نیاز به تغییر کاربری، انجام خواهد شد و تبدیل به مسکونی می‌شود و طی قراردادی بخشی از زمین برای شخص و بخشی برای طرح جهش تولید مسکن در اختیار قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: آشفتگی در بازار مسکن در جنوب پایتخت


وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر زمین‌های اشخاص حقیقی خارج محدوده باشد باز هم می‌توان تغییر کاربری داد و از طریق کمیسیون ماده ۵ الحاق صورت گیرد.

این مسئول تصریح کرد: راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد، اما خودمان کوتاهی کرده ایم و به‌دنبال آن نرفته‌ایم، در برخی شهرستان‌ها بافت‌های فرسوده می‌توانند از این طرح استفاده کنند، در بافت فرسوده علاوه بر تخفیفات قانونی در عوارض، پروانه نظام مهندسی و انشعابات از طرح جهش تولید مسکن هم می‌توانند استفاده کنند، در سوادکوه شهرداران این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران با تأکید بر اینکه هیچ بانکی نباید برای متقاضیان مسکن روستایی مانع ایجاد کند، تصریح کرد: در بخش روستایی بانک‌ها طی سال‌های گذشته خوب عمل کردند و ۱۸۰ هزار واحد مسکن از محل همین تسهیلات در روستا‌ها ساخته شد، هیچ بانکی حق ندارد متقاضی وام روستایی را به‌دلیل نداشتن ضامن برگرداند بلکه باید با "سفته زنجیره‌ای" وام به متقاضی پرداخت شود.

آسمانی مقدم با انتقاد نسبت به حضور نداشتن اکثر مدیران بانک‌های سوادکوه در جلسه شورای مسکن، تصریح کرد: حضور نداشتن اکثر مدیران بانک‌های سوادکوه در این جلسه نشان‌دهنده اهمیت نداشتن موضوع برای مدیران این بانک‌ها بوده است، حتماً فرماندار سوادکوه باید علت غیبت را جویا شود چراکه استاندار مازندران تمام‌وقت پیگیر است تا مسکن به نتیجه برسد، اما سهل‌انگاری‌ها خیانتی به دولت، مردم و نظام است.

اخبار مرتبط

پیگیری وام کم بهره برای کامیون‌داران + جزئیات

0 نظر

ارسال نظر

capcha