فیلم ‌باغ وحش طاهرده ساری چگونه منتشر شد؟

فیلم ‌باغ وحش طاهرده ساری چگونه منتشر شد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، ‌اخیرا تصاویر و فیلم‌هایی از وضعیت اسفناک حیوانات در باغ وحش روستای طاهرده ساری منتشر شد که نشان میداد شیر و خرس این باغ وحش ‌از سوء تغذیه رنج می‌برند و به طرز عجیبی لاغر شدند.

محیط زیست مازندران در پی پخش ‌این تصاویر اعلام کرد: بازدید ویژه‌ای ‌توسط معاون این اداره کل به همراه رئیس و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری انجام شد که در این بازدید محل نگهداری و جانمایی جانوران وحشی پستاندار نظیر شیر، خرس، روباه، مرال، گراز ... و پرندگانی نظیر قرقاول، قو، عقاب، دال و کبوتر مناسب ارزیابی شد، اما مشاهده شد یک قلاده خرس قهوه‌ای نر به دلیل بیماری، به صورت جداگانه در قرنطینه نگهداری تا دوره درمان آن تکمیل شود. گونه مذکور به دلیل دوران نقاهت، از نظر جثه‌ای لاغر و ضعیف بوده، اما در راه رفتن و سایر فعالیت‌های حیاتی مشکلی نداشته است.همچنین در بازدید فوق یک قلاده شیر نر که به صورت غیر طبیعی لاغر و ضعیف شده بود، مشاهده که تذکرات لازم به مالک باغ وحش جهت انجام معاینه و درمان بیماری صورت پذیرفت. ضمن آنکه گونه مورد نظر دارای سنی بیش از 15 سال بوده و از کهولت سن نیز رنج می‌برد.

فیلم این باغ وحش چگونه منتشر شد؟

یکی از پرسنل باغ وحش روستای طاهرده درباره چگونگی انتشار فیلم شیر و خرس در حال احتضار باغ وحش گفت: در قسمتی از باغ وحش که مخصوص غذا دادن به حیوانات به ویژه شیرهاست فردی در غفلت نگهبان و پرسنل باغ وحش اقدام به فیلمبرداری می‌کند.

وی با بیان اقدام این فرد "خطرناک و غیرقانونی" بوده و کار درستی انجام نداده است، افزود: این فرد در بین شیرهای باغ وحش از شیری مریض و‌ کهنسالی که 20 سال سن دارد و لاغر بوده فیلم گرفته است؛ این در حالی است که ‌بقیه شیرها ‌سرحال و سرزنده‌اند و این فرد از آنها ‌فیلم نگرفته است.

توضیحات محیط زیست

‌کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان مازندران با بیان این باغ وحش از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: شیر این باغ وحش از 4 سالگی به این مجموعه منتقل شده است و اگر در چرخه طبیعت باقی می ماند قطعا شاید الان در چرخه حیات نبود اما با توجه به اینکه در باغ تحت درمان، تغذیه مناسب و مدیریت مناسب درمانی دوره پیری را طی میکنند.

وی با بیان اینکه این شیر دچار بیماری انگلی شده بود و قاعدتا باید در قرنطینه نگداری شود و هم اکنون تحت درمان قرار دارد، افزود: این حیوانات از نظر تغذیه مشکلی ندارند و معاینات درمانی از آنها به صورت دروه ای انجام می‌شود و تمام باغ وحش ها ارزیابی دوره ای دارند و قطعا دامپزشک مستقر و معتمد سازمان محیط زیست بر تمام امور درمانی حیوانات نظارت دارند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه ‌ شیر نر که به صورت غیر طبیعی لاغر و ضعیف شده بود بیش از 15 سال سن دارد و از کهولت سن نیز رنج می‌برد، تصریح کرد: براساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، باغ وحش‌ها ملزم به بهره گیری از خدمات دامپزشک به طور دائمی بوده که این باغ وحش نیز ضمن بهره گیری از دامپزشک مقیم، فرآیند درمان گونه‌های یاد شده را در دستور کار خود دارد، از طرفی پایش و نظارت بر نحوه نگهداری کلیه مراکز نگهداری و تکثیر و پرورش حیات وحش نیز به طور مستمر از سوی این اداره کل انجام می‌گیرد و در صورت هر گونه قصور، اقدام قانونی لازم صورت خواهد پذیرفت.

دستور دادستانی برای بررسی وضعیت حیوانات ‌باغ وحش طاهرده ساری

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، در روزهای گذشته ویدئویی در رسانه ها منتشر شده که نشان می‌دهد حیوانات یک باغ وحش از جمله یک قلاده خرس قهوه ای و 2 قلاده شیر در طاهرده در ساری وضعیت مناسبی ندارند و بسیار لاغرند. با توجه به تصاویر منتشر شده از این باغ وحش، دادستان مرکز استان مازندران به عنوان مدعی‌‌العموم به موضوع ورود کرد و دستور پیگیری داد.

محمد کریمی دادستان مرکز استان مازندران در ارتباط با این باغ وحش اظهار کرد: با توجه به انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص وضعیت یک قلاده شیر و خرس نحیف در باغ وحش ساری با دستور رئیس کل دادگستری استان مازندران این موضوع در دستور کار این دادستانی قرار گرفت و در کمترین زمان، جلسه با حضور رئیس محیط زیست شهرستان ساری و مدیر باغ وحش تشکیل شد.

وی در ادامه اظهار کرد: نماینده ای از سوی دادستانی، محیط زیست و دامپزشکی به محل اعزام تا علل این مورد تشخیص داده و همچنین گزارشی از وضعیت باغ وحش و سلامت دیگر حیوانات موجود در باغ وحش به این دادستانی اعلام نکنند.

کریمی تصریح کرد: با تحقیقات به عمل آمده ازسوی کارشناسان محیط زیست مشخص شد 2 قلاده شیر و یک خرس که تصاویر آن منتشر شد طبق گفته مالک ونماینده محیط زیست، اخیرا دچار بیماری شده و هر کدام جداگانه و در قرنطینه به خاطر بیماری و کهولت سن در حال درمان هستند.

وی افزود: باتوجه به بررسی انجام شده و اظهارات مالک باغ وحش تغذیه مناسب همواره انجام شده نسبت به تزریق واکسن نیز اقدام شده بود و سایر جانوران باغ وحش مشکلی نداشتند اما با توجه به همه مسائل، مهلتی متناسب برای بررسی سلامت گونه های موجود درباغ وحش درنظر گرفتیم‌.

براساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، باغ وحش‌ها ملزم به بهره‌گیری از خدمات دامپزشک به طور دائمی بوده که واحد یاد شده نیز ضمن بهره گیری از دامپزشک مقیم، فرآیند درمان گونه های یاد شده را در دستور کار خود دارد. از طرفی پایش و نظارت بر نحوه نگهداری کلیه مراکز نگهداری و تکثیر و پرورش حیات وحش نیز به طور مستمر از سوی این اداره کل صورت می گیرد و در صورت هر گونه قصور، اقدام قانونی لازم صورت خواهد پذیرفت.

  شایان ذکر است، مواردی مانند بیماری، ضعف، پیری، مرگ طبیعی و ... در کلیه جانوران اهلی و وحشی امری طبیعی بوده، با این اوصاف، در خصوص اعمال حساسیت های بیشتر در امر نظارت،  تغذیه، شرایط محیط نگهداری جانوران، بیماریها و اطلاع رسانی به موقع وقایع به این اداره کل موارد و تذکرات لازم به مالک باغ وحش طاهرده ساری ارائه شد.

اخبار مرتبط

جایگزینی شیرین‌تر و دوستدار محیط زیست

بازدیددانشجویان مهندسی برق و قدرت دانشگاه نوشیروانی بابل از نیروگاه نکا

برنامه‌ریزی برای ساخت سافاری پارک ببرها در الیمالات نور

0 نظر

ارسال نظر

capcha