کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در ۴ماهه سال زراعی مازندران

کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در ۴ماهه سال زراعی مازندران

ه گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، درحالی نخستین ماه زمستان را در استان مازندران سپری کردیم که بعد از گذر از پاییز کم‌بارش، بارش چندانی هم در زمستان شاهد نبودیم.

نگرانی‌‌ها از کم‌بارشی درحالی این روزها به عینه قابل لمس است که طی سال‌های اخیر پیامدها و هشدارهای لازم در این زمینه داده شده است.

از همه نگران‌کننده‌تر تغییر در نوع و میزان بارش‌ها است که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی همه مردم آن را درک کردند.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در درباره پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران اظهار کرد: براساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش دی ماه سال ۱۴۰۲ استان مازندران حدود ۲۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۹ میلی‌متر بوده، حدود ۵۵ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۷۴میلی‌متر بوده، ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میانگین بارش ۴ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به آذر امسال حدود ۱۵۸ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۷۱ میلی‌متر بوده، حدود ۴۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۲۷۶ میلی‌متر بوده، حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: دمای هوای دی ماه امسال ۲.۴ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۳.۶ درجه سلسیوس بوده، ۱.۲ درجه سلسیوس کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵.۱ درجه سلسیوس بوده، ۲.۷ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

رضوی اضافه کرد: میانگین دمای هوای چهار ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به آذر ماه ۱۰ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۹.۲ درجه سلسیوس بوده، ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹.۹ درجه سلسیوس بوده، ۰.۱درجه سلسیوس افزایش داشته است.

وی بیان کرد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش از نیمه بهمن تا نیمه فروردین ۱۴۰۲ در شرق استان گرایش به کمتر از نرمال، مرکز و غرب در محدوده نرمال، از نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ در محدوده نرمال تا گرایش به بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: میانگین دما از نیمه بهمن تا نیمه فروردین ۱۴۰۲ در محدوده نرمال تا بیش از آن، نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

رضوی با تاکید بر اینکه باتوجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد، گفت: میانگین صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است و باید توجه شود خروجی مدل‌ها برای مناطق ساحلی خزر از دقت کمتری برخوردار است.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha