حدود ۱۰ هزار دانش آموز مازندرانی برای المپیادهای علمی ثبت‌نام کردند

حدود ۱۰ هزار دانش آموز مازندرانی برای المپیادهای علمی ثبت‌نام کردند

آمار شرکت دانش آموزان مازندرانی شرکت کننده در هجدهمین دوره المپیاد علمی کشور ۹ هزار و ۲۶۶ نفر بود.

المپیادهای علمی دانش آموزی به آزمون هایی گفته می شود که هر ساله با هدف شناسایی دانش آموزان نخبه و شکوفایی بیشتر استعدادهای آنان جهت شرکت در رقابت های بین المللی دانش آموزی برگزار می شود.

این آزمون ها را  که دارای ۲ مرحله عمومی و سه مرحله اختصاصی است ، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش برگزار می کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که آمار شرکت کنندگان استان در این دوره رشد هفت درصدی نسبت به سال گذشته دارد، گفت که این استان از نظر کمیت پس از تهران جایگاه دوم را کسب کرده است.

اسفندیار نظری افزود : سال گذشته دانش آموزان در هشت رشته منتخب المپیادهای علمی کشور رقابت می کردند که امسال به ۱۳ رشته افزایش یافت.

وی پرمتقاضی ترین رشته المپیادی دانش آموزان مازندرانی را با یکهزار و ۹۶۲ نفر مربوط به زیست شناسی دانست و گفت : رشته شیمی با یکهزار و ۸۰۱ نفر ، ادبیات با یکهزار و ۴۰۹ نفر و ریاضی با یکهزار و ۲۲۴ نفر در رده بعدی رشته های پرمتقاضی قرار دارند.

نظری افزود : امسال ۸۳۶ دانش آموز برای رشته جغرافیا ،۷۵۸ نفر رشته فیزیک ، ۵۵۵ نفر کامپیوتر ، ۴۵۳ نفر نجوم ، ۳۰۴ نفر سلول های بنیادین ، ۲۴۱ نفر اقتصاد و مدیریت، ۱۸۴ نفر در دو رشته علوم زمین و اخترشناسی و ۲۱۰ دانش آموز هم برای رقابت در رشته کارآفرینی ثبت نام کرده اند.

مراحل برگزاری المپیاد 

ثبت نام متقاضیان برای شرکت در المپیادهای علمی دانش آموزی از ۳۰ آذر شروع شد و با یک مرحله تمدید تا هشتم دی ماه ادامه داشت.

آزمون مرحله اول المپیادهای علمی دانش آموزی امسال دهه اول بهمن ماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار و نتایج آن هم دهه اول اسفند اعلام خواهد شد.

آزمون مرحله دوم که برگزیدگان مرحله اول در آن شرکت می کنند، دهه اول اردیبهشت سال ۹۹ برگزار و نتایج آن هم نیمه دوم خرداد همین سال اعلام می شود.

آزمون مرحله سوم پس از برگزاری یک دوره آموزشی تابستانی برای برگزیدگان مرحله دوم و ثبت نام دوباره از آنها در دهه اول تیر ماه برگزار و نتایج آن در دهه سوم مرداد اعلام می شود. 

آزمون مرحله بعدی یا چهارم مربوط به دانش آموزانی است که در مرحله سوم موفق به کسب مدال طلای کشوری می شوند. این دانش آموزان پس از شرکت در یک دوره آموزشی ویژه در دهه اول آذر ماه ۹۹ برای قرار گرفتن در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات بین المللی با هم رقابت می کنند و نتایج این آزمون هم نیمه اسفند ۹۹ اعلام خواهد شد.

 

پس از این مرحله ترکیب تیم اعزامی به المپیادهای بین المللی مشخص می شود. این دانش آموزان در دوره های آموزشی ویژه شرکت خواهند کرد تا برای رقابت بین المللی در سال ۱۴۰۰ آماده شوند.

مزیت‌های المپیادی شدن 

دانش آموزانی که در المپیادهای علمی ثبت نام کرده و با رقابت به کسب مقام نایل می شوند ، از مزایای زیادی برخوردار خواهند شد .

دانش‌آموزانی‌ که در مرحله کشوری پذیرفته شوند و مدال طلا را کسب کنند بدون شرکت در کنکور سراسری، مجاز به ورود به هر رشته و هر دانشگاهی خواهند بود.

دانش آموزانی که بتوانند مدال نقره و برنز این رقابت ها را کسب کنند نیز از ۲۵ درصد سهمیه قطعی در کنکور سراسری برخوردار می شوند .

دانش آموزانی که به عضویت تیم باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای المپیادهای جهانی درآیند، تحت حمایت‌های مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان که زیرمجموعه معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری است، قرار می‌گیرند.

موفقیت‌های سال گذشته مازندران  

بر اساس گزارش رسمی آموزش و پرورش مازندران ، در المپیاد علمی سال گذشته از مجموع دانش آموزان مازندرانی شرکت کننده ۵۸۶ نفر قبول شدند که از میا ن آنها ۱۲ دانش‌آموز به مرحله کشوری راه یافتند.

بر اساس این گزارش ، ۶ دانش آموز مازندرانی پارسال صاحب مدال طلا، نقره و برنز در رشته‌های مختلف المپیادهای علمی دانش آموزی کشور شده بودند و چهار دانش آموز دیگر هم دیپلم افتخار گرفتند.

استان مازندران دارای ۵۳۸ هزار دانش آموز است که در حدود چهار هزارو ۴۸۰ مدرسه تحصیل می کنند. 

اخبار مرتبط

اعزام ۴ کاروان دانش‌آموزی به راهیان نور

0 نظر

ارسال نظر

capcha