مشاهده نشدن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران

مشاهده نشدن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: در راستای برنامه ملی رصد و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بازدید‌هایی از واحد‌های صنعتی و بومی مرغ انجام شد و موردی از ابتلا یا تلفات بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

محمدحسن گلپایگانی افزود: مصرف مرغ‌های بسته بندی شده به دلیل نظارت بهداشتی دامپزشکی در روند استحصال آن‌ها مشکلی ندارد

او با بیان اینکه در واحد‌های بومی پرورش طیور هم هیچگونه تلفاتی گزارش نشده است از پرورش دهندگان طیور محلی خواست با توجه به حضور پرندگان مهاجر در استان، مرغ و اردک هایشان را در شالیزار‌ها رها نکنند و مکان‌های نگهداری را مسقف کنند

مدیرکل دامپزشکی مازندران از پرورش دهندگان طیور صنعتی نیز خواست با توجه به رسیدن فصل سرما، سیستم‌های قرنطینه‌ای را تشدید کنند

گلپایگانی افزود: فروش مرغ‌های زنده در برخی بازار‌های محلی یا در کنار خیابان‌ها همچنان یکی از عوامل خطرزا است و مردم از خرید مرغ‌های زنده خودداری کنند.

او گفت: به همه همکاران ابلاغ شده تا در صورت مشاهده پرندگان با علایم مشکوک به بیماری، مراتب را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

گلپایگانی افزود:علاوه بر حضور فعال گروه‌های دامپزشکی استان در بازار‌های هفتگی و تالاب ها، ورود و خروج خودرو‌های حمل طیور نیز در ورودی‌ها و خروجی‌های استان کنترل قرنطینه‌ای می‌شود.

ویروس عامل بیماری آنفلوآنزا از طریق پرندگان مهاجر آبزی می‌تواند آلودگی را به نقاط دیگر منتقل کند و تماس با مدفوع پرندگان مهاجر، ورود عامل بیماری از طریق بازدیدکننده‌ها، آب آشامیدنی، دان آماده یا مواد تشکیل‌دهنده دان می‌تواند سبب انتقال ویروس شود

تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوآنزا حساس هستند، اما مرغ و خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، کبک، اردک، بلدرچین و قرقاول و همینطور پرندگان زینتی مانند طوطی و مینا از بقیه حساس‌تر هستند.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha