رویِ خوش مازندرانی‌ها به واکسن کرونا در سایه شیوع آنفلوآنزا

رویِ خوش مازندرانی‌ها به واکسن کرونا در سایه شیوع آنفلوآنزا

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ سه بیماری ویروسی شایع در فصول سرد سال به شمار می روند و افراد را درگیر می کند و بنا به اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ابتدای آبان ماه تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوانزا در این استان افزایش داشته است و تا بدان اندازه این بیماری در برخی افراد شدت گرفت که آنها را مجبور به بستری در بیمارستان کرده است.

موارد مثبت بودن تست آنفلوآنزا در مازندران ۲۵ درصد از بیماران تنفسی استان اعلام شده است اما بنا به اظهار کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان این آمار فراتر از رقم اعلام شده است چرا که تست گیری از بیمارانی انجام می شود که در شرایط حاد و بستری قرار می گیرند در حالی که بخش عمده ای از بیماران بدون تست باقی می مانند و در خانه ها مشغول درمان هستند.

خارج از موضوع افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در مازندران، نمودار تزریق واکسن کرونا در این استان نشان می دهد که وضعیت مطلوب تری به نسبت گذشته را شاهد هستیم و با وجود همه هشدارها و دل نگرانی های ماه های اخیر مسوولان بهداشت و درمان در خصوص بی توجهی مردم نسبت به تزریق این واکسن اما آنفلوآنزا موفق شده تا آنان را به سمت این موضوع بکشاند.

از ۱۱ مهر تا ۱۸ آبان ماه تعداد یک هزار و ۵۰۰ نفر دُز نخست واکسن را تزریق کردند و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در این مدت با حضور در مراکز واکسن دُز دوم را تزریق کردند.

همچنین در این مدت بیش از ۵۷ هزار مازندرانی که ۶ ماه از تزریق واکسن آنها گذشته بود نیز مبادرت به تزریق دُز سوم کردند و در دُز چهارم هم پنج هزار مازندرانی تنها در همین مدت یک ماهه واکسن خود را تزریق کردند.

تزریق یک هزار و ۵۰۰ دُز اول واکسن کرونا به مازندرانی ها 

نکته جالب تر در آمار نشان می دهد باگذشت حدود سه سال از همه گیری کرونا و باوجود تمامی هشدارها مبنی بر ضرورت تزریق واکسن هنوز هم افرادی هستند که یک دُز واکسن نزدند و اکنون با شیوع آنفلوآنزا آنها را به سمت تزریق واکسن کرونا کشانده است.

به طوریکه درفاصله زمانی ۱۲ مهر تا ۱۸ آبان حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان مازنی برای نخستین بار واکسن کرونا را تزریق کردند و تاکنون هیچ یک از دُزهای واکسن را نزدند.

در حالی این بی توجهی از سوی برخی شهروندان مازندرانی را شاهد هستیم که این استان در پیک های مختلف کرونا همواره از نظر تعداد مبتلایان و فوتی ها در صدر کشور قرار داشته است و این فرار از تزریق واکسن قابل توجیه نیست.

  دُز اول دُز دوم دُز سوم دُز چهارم
۱۲ مهر ۲ میلیون و ۴۳۲هزار و ۱۴۸نفر ۲ میلیون و ۲۷۸هزار و  ۶۰۵نفر یک میلیون و ۳۱۷هزار و ۳۷ نفر ۲۲۴ هزار و ۹۸۹ نفر
۱۲ آبان ۲ میلیون و ۴۳۳هزار و  ۳۳۶نفر ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۴۵ نفر یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۷۹۲ نفر ۲۲۸ هزار و ۸۰۷ نفر
۱۸ آبان ۲ میلیون و ۴۳۳هزار و  ۶۲۴نفر ۲ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۴۴ نفر یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۰۷ نفر ۲۲۹هزار و ۸۲۸ نفر

آنفلوآنزا ، دلیل گرایش بیشتر مازندرانی ها برای تزریق واکسن کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در سه هفته اخیر موج ابتلا به آنفلوآنزا را در مازندران شاهد هستیم که با توجه به شباهت علائم میان این سه بیماری تست آنفلوآنزا برای افراد با شرایط حاد و بستری در بیمارستان ها انجام می شود.

عباس علیپور افزود: تب ، سردرد و بدن درد از جمله علائم سرماخوردگی،  آنفلوآنزا و کووید ۱۹ در افراد است اما هر یک از این بیماری ها در شدت علائم و طول مدتی که افراد این علائم را دارند متفاوت است و آنفلوآنزا و کووید ۱۹ شدت و مدت علائم در افراد بیشتر و در سرماخوردگی این علائم خفیف است.

وی با اشاره به اینکه در هفته های اخیر تعداد مراجعه سرپایی به کووید ۱۹ در مازندران افزایش یافت، افزود: استقبال مردم به تزریق واکسن در مراحل اول تا سوم باعث شده تا از میزان ابتلا به این بیماری بکاهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: درحال حاضر بیش از ۶۳ درصد مردم استان دُز سوم واکسن کووید خود را تزریق کردند و  پوشش تزریق دُز چهارم این واکسن ۱۰ و نیم درصد جمعیت استان است .

علیپور ضمن تایید افزایش تعداد مراجعه مردم به مراکز تزریق واکسن کرونا ، بیان کرد: بخش عمده ای ازاین تغییر رفتار و توجه مردم استان به تزریق واکسن کرونا ناشی از شیوع بیماری آنفلوآنزا است.

به گفته وی با توجه به افزایش ابتلا به بیماری آنفلوآنزا و اینکه ۲۵ درصدتست بیماران تنفسی مازندران آنفلوانزا هستند ، ادامه داد: بسیاری مردم برای فرار از ابتلا به این بیماری و در امان ماندن تزریق واکسن کرونا را جدی گرفتند و میزان مراجعه مردم به مراکز تزریق واکسن بیشتر شده است . 

وی توضیح داد: در صورت ابتلا افراد به بیماری آنفلوانزا و کرونا به صورت همزمان خطر بستری تا چهار برابر و مرگ ناشی از همپوشانی این ۲ بیماری تا ۶ برابر افزایش می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن ابراز خرسندی از گرایش بیشتر مردم برای تزریق واکسن کرونا خاطرنشان کرد: شهروندان مطلع باشند برای در امان ماندن از بیماری آنفلوآنزا تزریق واکسن کرونا تاثیری ندارد و باید حتما این ۲ موضوع را مورد نظر داشته باشند.

پیشی گرفتن آنفلوانزا از کرونا

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بررسی های انجام شده مراجعات افراد به مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح استان نشان می دهد که تعداد بیماران با علائم تنفسی به نسبت ماه های گذشته بیشتر شده است.

آزیتا دلیلی افزود: بررسی روزانه بیماران مراجعه کننده در هفته های اخیر نشان می دهد که موارد درمان به صورت سرپایی و بستری مبتلایان به این نوع بیماری ها افزایش یافته است. 

وی ادامه داد : سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کرونا بیماری های تنفسی هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می شوند که شباهت علائم آنها باعث می شود که تشخیص هر یک از آنها با سختی مواجه باشیم.

مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد: در ۲ سال اخیر بدلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت استفاده از ماسک برای در امان ماندن از این بیماری باعث شده بود تا در این مدت تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا کاهش یابد و حتی به صفر رسیده بود.

وی گفت: اما ذهنیت عموم مبنی بر از بین رفتن  بیماری کرونا باعث شده تا افراد ماسک نزنند که این موضوع نه تنها باعث افزایش تعداد مبتلایان به کرونا شده است در افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا نیز تاثیر گذاشته است.

به گفته دلیلی علائم ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا شدیدتر است، فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است.

همچنین آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در مازندران از اول آبان ماه تاکنون نشان می دهد این بیماری همچنان در میان مردم جامعه به دنبال گرفتار کردن افراد به این بیماری است و روزانه تعدادی از افراد مبتلا و بخشی نیز کارشان به بستری در بیمارستان

اخبار مرتبط

آغاز تزریق واکسن آنفلوانزا در بابل/ اثربخشی ۴۰ درصدی واکسن آنفلوانزا

۲۲ میلیون یورویی که برای واردات واکسن آنفولانزا اختصاص دادند، هنوز در ترکیه مانده است/ تا یکی، دو هفته دیگر واکسن تزریق نشود، کارآیی لازم را نخواهد داشت

حداقل زمان برای تولید واکسن کرونا یکسال است

0 نظر

ارسال نظر

capcha