قطب تولید هلو مازندران نیازمند صنایع تبدیلی است

قطب تولید هلو مازندران نیازمند صنایع تبدیلی است

خبرگزاری فارس مازندران ـ مریم نظری| شهرستان نکا به واسطه آب و هوای بی‌نظیر و فوق‌العاده و خاک حاصلخیزدارای توانمندی‌های فراوانی در تولید محصولات مختلف کشاورزی است و شهرستان نکا با دارا بودن حدود ۷.۵ درصد اراضی کشاورزی مازندران، حدود ۸ درصد تولیدات محصولات کشاورزی استان مازندران را به خود اختصاص داده است و براساس اعلام کارشناسان حوزه کشاورزی، میزان تولیدات محصولات زراعی و باغی نکا حدود ۴۵۰ هزار تن در سال است.

شهرستان نکا دارای ظرفیت بالایی در کاشت و تولید محصولات باغی و زراعی و گیاهان دارویی دارد؛‌ اما با وجود این توانمندی‌ها نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از مهمترین معضلات پیش روی تولیدکنندگان این شهرستان به شمار می‌رود.

اگر چه بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی در شهرستان نکا به صورت خام و تازه‌خوری مصرف می‌شود؛ اما وجود برخی از محصولات باغی و زراعی دورریز که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ موجب می‌شود که توجه به صنایع تبدیلی یکی از اولویت‌های مهم برای مسؤولان و تولیدکنندگان باشد و به نوعی صنایع تبدیلی و فرآوری، حلقه مفقوده بخش کشاورزی است و ایجاد آن موجب می‌شود تا ضمن جلوگیری از دورریز محصولات باغی و کشاورزی، سودآوری خوبی نصیب کشاورزان و باغداران شود.

حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش صنایع تبدیلی نکا

سیدشبر موسوی با اشاره به برداشت هلو در باغات سیاه ریشه شهرستان نکا سطح زیرکشت هلو و شلیل این شهرستان را ۵ هزار و ۹۵۰ هکتار باغ سیاه ریشه هلو و شلیل دانست و اظهار کرد: ۴۰ درصد تولید هلو و شلیل استان به این شهرستان اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود؛ امسال ۱۴۰ هزار تن هلو و شلیل در باغ های سیاه ریشه این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا افزود: بخشی از تولیدات هلو و شلیل شهرستان نکا به صادرات اختصاص دارد و یک‌هزار و ۵۰۰ تن از محصولات هلو و شلیل به روسیه و عراق صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ارقام مختلف هلو و شلیل در شهرستان نکا به عنوان قطب تولید هلو نکا تولید می‌شود، تصریح کرد: رقم‌های کشت شده هلو شامل رقم داودی، کرست، زعفرانی، ردتاب، انجیری و مخمل گرگان و رقم‌های شلیل شامل رقم‌های حسن پوری، سانکینگ، کیوتو، فرانسوی و سیبی دشت مغان است.

به گفته موسوی ۴ هزار و ۹۴۰ بهره‌بردار نکایی در زمینه پرورش هلو و شلیل در مناطق کوهپایه، میان بند و دشت فعالیت می‌کنند و با توجه به فصل برداشت هلو، این برداشت تا ابتدای مهر به بازار مصرف عرضه می‌‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا همچنین افزود: هم اکنون ۴۸ واحد سورتینگ و ۵۲ واحد انبارفنی در شهرستان برای سورتینگ هلو و مرکبات فعال است و ۲ واحد میوه‌خشک‌کنی در روستای کلت و دنگسرک هم در دست اجرایی شدن است و با وجود این وجود صنایع تبدیلی یکی از نیازهای مهمی است که می‌تواند تا حد بسیار بالایی از دورریز محصولات باغی و کشاورزی جلوگیری کند.

وی گفت: سردخانه بالای صفر و زیر صفر هم در شهرستان نکا با ظرفیت۲۰ هزار تنی فعال است و با توجه به اینکه همه شرایط در شهرستان فراهم است؛ از سرمایه‌گذاران در بخش ایجاد صنایع تبدیلی استقبال می‌شود تا همه با هم برای توسعه بیشتر در بخش کشاورزی گام برداریم.

ایجاد صنایع تبدیلی گامی مهم برای سودآوری در بخش صنعت و کشاورزی

فرماندار نکا نیز با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان در حوزه کشاورزی به خبرنگار فارس گفت: وجود آب‌های سطحی و زیرزمینی مناسب، آب و هوای معتدل و زمین های حاصلخیز و غنی، شهرستان نکا را به یکی از مناطق با ظرفیت بالا در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

عبدالرضا بابایی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی شهرستان نکا و به خصوص در بخش صنایع تبدیلی سبب رونق اقتصادی و افزایش تولید ملی می‌شود، افزود: صنایع تبدیلی موجب سودآوری در بخش صنعت و کشاورزی می‌شود و از حضور سرمایه‌گذاران در این بخش استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره هلو و شلیل در نکا خاطر نشان کرد: ظرفیت بسیار خوب و بالایی در این شهرستان برای کشت و تولید این محصول باغی وجود دارد، که باید در کنار این ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی، برای ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی جهت ذخیره بخشی از محصول و عرضه آن در زمان مناسب و افزایش صرفه اقتصادی تلاش شود.

فرماندار نکا با اعلام اینکه هلو و شلیل میوه‌ای دارای فسادپذیری بالاست، افزود: این میوه با توجه به تولید و عرضه مناسب و نیاز بازار قابلیت سود آوری بالا را دارد و لذا باید با حفظ و نگهداری آن و جلوگیری از ضایعات محصولات و ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه‌های مجهز و مدرن از سرمایه‌گذاران برای توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی حمایت و سودآوری باغداران را افزایش دهیم.

به گزارش فارس، شهرستان نکا با دارا بودن محصولات باغی و کشاورزی بی‌شماری همچون هلو ، شلیل، مرکبات و گیاهان دارویی به دلیل نبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری و بسته‌بندی، در برخی از موارد قابلیت رقابت  با برندهای دیگر در بازار را ندارد و وجود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می‌تواند سودآوری بیشتری را نصیب حال باغداران و کشاورزان نکایی کند؛ تا ضمن استفاده بهینه از محصولات باغی و زراعی، رونق اقتصادی و اشتغال را ایجاد کند.

 

اخبار مرتبط

برداشت هلو و شلیل از باغ‌های شرق مازندران آغاز شد

0 نظر

ارسال نظر

capcha