تهدیدات زیستی استان سمنان از نوع پنهان است

تهدیدات زیستی استان سمنان از نوع پنهان است

ایرج کارخایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شناخت ابعاد تهدیدات زیستی نوظهور و به روزرسانی توانمندی‌ها برای مقابله با این تهدیدها ضرورت دارد.

وی با اشاره به گستردگی جغرافیایی و تنوع اقلیمی استان سمنان، تصریح کرد: با توجه به گلوگاه‌های متعدد و همجواری با هشت استان، حوزه‌های زیستی سمنان در بخش های دامی، گیاهی، آب، محیط زیست و غذا و دارو، همواره در معرض تهدید پدافند غیرعامل قرار دارد که به صورت پنهان استان را می‌تواند تهدید کند.

 

وی اضافه کرد: مهم‌ترین عامل تهدیدکننده در استان سمنان، با توجه به فراوانی محصولات دامی و کشاورزی، تهدیدهای زیستی است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان ادامه داد: رصد و مقابله با تهدیدات زیستی و بیوزیستی در تامین آب آشامیدنی سالم برای شهروندان و حفظ منابع موجود این استان  در دستور کار است.

کارخایی با بیان اینکه دامنه تهدیدات زیستی به خاطر گستردگی ابعاد آن جدی است، ابرازداشت: نباید نسبت به این تهدیدها غفلت کرد و برای مقابله با آن علاوه بر شناسایی دقیق ظرفیت‌ها باید برنامه‌ریزی اصولی و پایدار انجام شود.

وی، تهدید زیستی را تهدیدی عمومی برشمرد و افزود: این تهدید همه‌گیر و حربه دشمنان برای اقدام علیه سلامت شهروندان است.

کارخایی خاطرنشان کرد: تهدیدهای زیستی با توجه به رشد علم و فناوری تهدیدی نوین است و گستردگی و پیچیدگی آن بر پایه علوم و دانش های تخصصی است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان یادآور شد: تشخیص درست و به هنگام و واکنش سریع سبب حفظ منابع زیرساختی و انسانی می‌شود.‌

تهدیدهای حوزه پدافند غیرعامل در زمان حاضر در سه گروه تهدیدهای فنی، زیستی و سایبری تقسیم‌بندی می‌شود که متناسب با هر سه حوزه، مبانی و اصولی پیشگیرانه برای در امان بودن بخش های حیاتی کشور مانند دستگاه های اجرایی خدمات رسان در بخش های آب و برق، ایمن سازی ساخت و سازها و مراکز درمانی مانند بیمارستانها، تعریف شده که در طول سال های اخیر در دل قوانین و مقررات گنجانده شده و در زمان حاضر به رعایت آن از سوی نهادهای نظارتی و اجرایی وابسته است.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha