سیگار الکترونیکی عامل ترک سیگار می‌شود؟

سیگار الکترونیکی عامل ترک سیگار می‌شود؟

وی تصریح کرد: سیگارهای الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که با باتری کار می کنند و مایعی را که معمولا حاوی نیکوتین است، گرم کرده و تبدیل به بخار قابل استنشاق می کنند.

وی با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ در چین وارد بازار شدند و در سال ۲۰۰۶ به مارکتینگ ایالات متحده و اروپا وارد شدند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق سیگار الکترونیکی به عنوان کالاهای مصرفی و بدون مقررات دولتی وارد بازار شده که ابتدا شرکت های کوچک آن را تولید کردند اما شرکت های بزرگ دخانیات آنها را خریداری کرده و در حال تولید و فروش به صورت آنلاین در فروشگاه‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در همین راستا گفت: شواهدی مبنی بر اینکه سیگارهای الکترونیکی به عنوان عامل مناسب برای ترک سیگار و یا یک عامل آسیب رسان برای ترک باشد وجود ندارد و مطالعات بیشتری برای ارزیابی ایمنی و عدم آسیب رسانی آن لازم است.

فوق تخصص بیماری های ریه با اشاره به اینکه در تمام محصولات تجاری مؤلفه اصلی مایع تبخیر شده نیکوتین است که از غلظتی بین ۶ تا ۳۶ میلی گرم در هر میلی لیتر برخوردار است، بیان کرد: هرچند بر روی برخی از آنها برچسب عاری از نیکوتین (Nicotin free) دارد اما غلظت‌هایی از نیکوتین در آنها یافت شده و پروپیلن گلیکول یا گلیسرول و اسانسهای مختلف و فلزاتی مانند قلع، سرب، نیکل، کروم، منگنز و آرسنیک از دیگر ترکیبات آن است.

مهدی نژاد تصریح کرد: در بعضی برندها ترکیبات سرطانزا نیز شناسایی شده و میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در بین افراد جوان، تحصیل کرده و قشر پر درآمد به سرعت درحال افزایش بوده به طوری که در سال ۲۰۱۶ این میزان به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

فوق تخصص بیماری های ریه افزود: بسیاری از جوانان و افراد بالغ که به سیگارهای الکترونیکی روی آوردند قبلا سیگاری بودند و به امید ترک سیگار به آن روی آوردند و حدود ۱.۲ درصد افراد اصلا سیگار نمی کشیدند.

مهدی نژاد با اشاره به اینکه ممکن است مضرات سیگار الکترونیکی از سیگارهای معمولی کمتر باشد اما ایمنی آن برای کاربران و اطرافیان آنها مشخص نیست، بیان کرد: این احتمال وجود دارد که به دلیل در دسترس بودن سیگار الکترونیکی و عدم امکان ترک سیگار، آسیب ناشی از نیکوتین موجود در محلول سیگارهای الکترونیکی باعث وابستگی بیشتر شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: استفاده از نیکوتین در نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به اعتیاد به سایر داروها را افزایش دهد، برخی از مواد تشکیل دهنده سیگارهای الکترونیکی می‌توانند باعث آسیب به ریه ها شوند برای مثال اسانس های موجود در سیگارهای الکترونیکی هر چند برای دستگاه گوارش مشکلی ایجاد نمی کنند اما قابل متابولیزه شدن توسط ریه نیستند.

وی گفت: نیکوتین دارای برخی از اثرات بالقوه زیان آور بر همودینامیک قلب و عروق (افزایش ضربان قلب و فشار خون) است و ممکن است عملکرد اندوتلیال عروق را تضعیف و مقاومت به انسولین را افزایش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه کودکان و بزرگسالان با بلع، تنفس یا جذب مایع سیگار الکترونیکی از طریق پوست یا چشم دچار مسمومیت شده، تصریح کرد: مهمترین اثر سیگار الکترونیکی، آسیب جمعیتی آن است که ممکن است باعث تحریک رفتار سیگار کشیدن بیشتر و منجر به ابتلا بیشتر جوانان و بزرگسالان که کمتر سیگار می کشیدند، شود.

مهدی نژاد خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد افراد سیگاری تمایل به ترک دارند و ۵۰ درصد جهت ترک تلاش می کنند اما نرخ ترک سیگار به صورت معمول یک درصد در سال بوده که با توصیه ساده پزشکان به ترک، نرخ ترک تا ۳ درصد افزایش می یابد و با برنامه های مداخله حداقل نرخ ترک به ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است در حالی که درمان های شدید تر از جمله کلینیک های ترک سیگار، می توانند این میزان را به ۲۵ تا ۳۰ افزایش دهند.

وی افزود: استراتژی اصلی برای ترک سیگار شامل مجموعه ای از مشاوره های ترک و درمان های دارویی است که بعضی از افراد بدون مشورت با مشاور سلامت خود از داروهای بدون نسخه ترک استفاده می کنند که این نه تنها باعث اثر بخشی محدود داروها می شود بلکه عوارض دیگری مثل افسردگی، اعتیاد به الکل و دیگر اختلالات رفتاری را بهمراه دارد.

فوق تخصص بیماری های ریه تاکید کرد: ارزیابی استرس ها، برخورد با افراد سیگاری و دوستان و عوامل اجتماعی دیگر قبل از درمان دارویی لازم است و برای یک برنامه خوب ترک سیگار با فوق تخصص ریه و روانپزشک مربوطه مشورت لازم صورت گیرد.

اخبار مرتبط

سیگار و قلیان دروازه ورودی اعتیاد است/ بسیج شوید در دولت آینده جشن پایان اعتیاد برگزار کنیم

0 نظر

ارسال نظر

capcha