نگرانی بومیان و گردشگران از کشتار غیربهداشتی دام در جواهرده رامسر

نگرانی بومیان و گردشگران از کشتار غیربهداشتی دام در جواهرده رامسر

به اعتقاد کارشناسان بهداشت ، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام نیز از طریق مصرف فرآورده های دامی بویژه گوشت هایی که به شیوه کاملا غیربهداشتی کشتار و توزیع می شود به افراد جامعه انتقال می یابد . نتایج نمونه برداری های آزمایشگاهی نیز نشان داده که برخی از بیماری های ویروسی نظیر تب کریمه کنگو و بیماری های عفونی مانند سل و شاربن از طریق مصرف گوشت های آلوده به انسان ها منتقل شده است ، بنا بر این کشتار دام در کشتارگاههای بهداشتی و نظارت پیوسته کارشناسان بهداشتی به آسانی می تواند از شیوع و انتقال این بیماری ها به افراد جامعه جلوگیری کند.

بر همین اساس مدیرکل شبکه دامپزشکی مازندران اخیرا با اعلام این که تب کنگو در سه شهرستان غرب مازندران مشاهده شده ، به دامداران این مناطق تاکید کرد است تا با رعایت اقدامات پیشگیرانه نظیر سمپاشی برای جلوگیری از گسترش این بیماری مشترک بین انسان را در دستور کار قرار دهند.

 تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌هاست ، شیوع می‌یابد.

گذشته از گزارشات مردمی ، مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از وضعیت قصابی ها و عرضه گوشت در منطقه ییلاقی جواهرده نشان از بی توجهی عرضه کنندگان بدون رعایت پرتکل های بهداشتی دارد. لاشه های آویزان شده دام در قصابی هایی که فاقد مهر دامپزشکی است ، یکی از این نشانه هاست ، به طوری که به گفته شاهدان عینی و همین طور تایید مسوولان ، ذبح دام در این منطقه در فضاهای نامتعارف و سنتی بدون حضور دامپزشک و روحانی که حلیت گوشت را تایید کند،  صورت می گیرد و لاشه با خودروی شخصی و بدون پیش سرد کن به محل عرضه و فروش انتقال می یابد. طبیعی است که در چنین شرایطی که بیماری کرونا هم مردم را نسبت به رعایت بهداشت حساس تر کرده ، مردم منطقه احساس کنند سلامتی و امنیت غذایی خودشان و گردشگران در خطر تهدیدی جدی قرار دارد.

یکی از اهالی ییلاق جواهرده که خودش مدتی دام نگهداری می کرده و تا اندازه زیادی از رنگ دام و امحاء و احشای داخلی آن می تواند به سلامت و کیفیت آن پی ببرد ، به خبرنگار ایرنا گفت :روز گذشته یکی از قصابی های جواهرده جگر گوسفندی را که سفیدک داشت و بخشی از آن ناسالم بود ، با چاقویی جدا کرد و بقیه قسمت های آن را برای فروش در قصابی نگه داشت.

این ساکن بومی جواهرده افزود : قطعا اگر این دام در شرایط بهداشتی و با نظارت ذبح می شد ، دستکم مجوز فروش برای جگرش صادر نمی شد و معدوم می شد ولی اینجا چون عده زیادی از مردم و مسافران با ویژگی های ظاهری سلامت گوشت آشنایی ندارند ، گوشت ناسالم را خریداری می کنند که تهدیدی برای سلامتی آنها است.

وی گفت : در  حال حاضر به دلیل شیوع بیماری ها و ویروس های جدید بویژه تب کریمه کنگو ، دستگاههای نظارتی می بایست وارد عمل شوند.

توضیح داد:در این منطقه دامداران به  دلیل هزینه رفت و آمد برای کشتار دام در کشتارگاه رامسر در کنار هزینه ذبح بهداشتی و صرف وقت برای انجام این کار ، ترجیح می دهند در هر زمان که نیاز بود خودشان در فضای باز یا سرپوشیده مانند انباری خانه قصابی کنند.

این شهروند جواهردهی گفت : گذشته از احتمال ناسالم بودن دامی که ذبح می شود ، روان شدن فاضلاب و خونابه در محل ذبح و روان شدن در جویبارها تهدید دیگری است که وجود دارد ، ضمن این که حمل و نقل لاشه به صورت سنتی و غیر بهداشتی با خودروهای شخصی هم مزید بر علت می شود.

یک متخصص بیماری های عفونی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه گوشت را حتما می بایست از قصابی هایی که مورد تایید دامپزشکی هستند و مهر دامپزشکی بر روی لاشه درج شده است ، خریداری کرد ، گفت : تب کریمه کنگو  یک ویروس است که از طریق یک نوع کنه به دام منتقل می شود و در صورت انتقال به انسان بسیار خطرناک است.

احمد احمدیان افزود : معمولا تب کریمه کنگو یک بیماری با علایم تب است که برای حیوانات چندان کشنده نیست ، اما زمانی که انسان با این دام آلوده در تماس باشد و کنه به طور مستقیم انسان را بگزد یا چنانچه فرد با لاشه حیوانی که آلوده است در تماس باشد ، بیماری به انسان منتقل شود و در این صورت بسیار کشنده است.

وی علایم بیماری را شامل تب ، درد درگردن همراه با تهوع اعلام کرد و گفت : بعد از ۲ تا پنج روز علایم خونریزی دهنده شروع می شود ، به گونه ای که خون ریزی در نقاطی از بدن رخ می دهد  و ماننده کبودی بروز می کند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت : زمانی که ترشحات بینی علایم خونریزی ظاهر شود ، یعنی بیمار حتما می بایست بستری شود ضمن این که ممکن است جان خود را نیز از دست بدهد ، ضمن این که این ویروس از طریق ترشحات فرد بیمار ، تنفس ، ادرار و مدفوع  و ترشحات استفراغی و خونریزی های مختلف بیمار در تماس با فرد سالم به راحتی منتقل می شود.

احمدیان افزود : دامداران می بایست در فصل های گرم سال که با دام  سر و کار دارند ، در  تماس با دام لباس سرهمی کامل ، ماسک ، دستکش و چکمه بپوشند و به هیچ وجه ذبح غیر بهداشتی دام انجام ندهند و در تماس مستقیم با لاشه دام نیز نباشند.

رییس دامپزشکی شهرستان رامسر هم با انتقاد از کشتار غیر بهداشتی دام در منطقه ییلاقی جواهرده ، گفت : این افراد به هیچ وجه صلاحیت کشتار دام به صورت سنتی را ندارند و ادامه این روند تهدید جدی برای سلامتی مردم منطقه محسوب می شود.

جواد رفیعی با تاکید بر این که دام بایستی در کشتارگاه ذبح و سپس به وسیله خودروی یخچال دار مجهز به زنجیره سرد به مکان عرضه منتقل شود ، افزود : در خصوص منطقه جواهرده نیز معتقدیم این افراد که به عرضه دام و گوشت در قصابی های آن منطقه مشغول هستند باید دام را برای کشتار به کشتارگاه رامسر منتقل کنند ، ولی ظاهرا آنها طبق سنت اجدادی خود علاقه دارند همانجا کشتار انجام و در همان مکان نیز عرضه شود.

وی گفت : این اقدام خلاف قانون و  تهدیدی جدی برای سلامت مردم است و در جلسات مختلف عدم صلاحیت این افراد برای کشتار دام را  به بخشدار و فرماندار اعلام کردیم که معتقد بودند جلساتی گذاشته شود و در این مورد تصمیم گیری شود و زمانی که صحبت از جلسه و تصمیم به میان می آید به این معنی است که ظرف ۲۴ ساعت و نهایت ۷۲ ساعت این تصمیم باید اتخاذ شود زیرا طولانی شدن آن به معنی تهدیدسلامتی مردم است.

رفیعی با بیان این که طی روزهای گذشته در جلسه با محیط زیست و بهداشت نیز این موضوع مطرح شد ، افزود : این افراد به خاطر منافع خود حاضر به رعایت قوانین و پرتکل های بهداشتی نسیتند در حالی که ما تنها دغدغه سلامت مردم را داریم.

این مسئول گفت : این که این افراد به خاطر فرار از پرداخت هزینه بدون هرگونه نظارت و کنترلی در هر زمان و مکانی بتوانند دام را ذبح کرده و گوشت عرضه کنند ، تهدید جدی برای سلامت مردم منطقه است و متاسفانه دامپزشکی اهرم فشار برای این افراد را ندارد و اهرم در دست تعزیرات حکومتی است که باید این متخلفان را به دادگاه کشانده و محل کسبشان را پلمب کند.

وی با اظهار این که در مناطق شهری مشکل ذبح غیربهداشتی وجود ندارد ، افزود : متاسفانه تعداد افرادی که اقدام به ذبح غیربهداشتی دام در جواهرده می کنند زیاد است و باید تصمیم جدی برای جلوگیری از کارشان اتخاذ شود.

رفیعی با تاکید بر عدم صلاحیت این افراد برای کشتار دام و عرضه گوشت ، گفت : در کشتارگاه رامسر دامپزشک ۲۴ ساعته و ناظر شرعی فعالیت دارد ، گوشت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس عرضه می شود و با این وصف باز هم همواره دغدغه و نگرانی از آلودگی به صفر نمی رسد ولی متاسفانه در منطقه ای مثل جواهرده کاملا خود مختاری وجود دارد و از تمکین به قانون و اهمیت به سلامتی مردم خبری نیست.

اخبار مرتبط

فرآیند شناسایی و درمان کووید ۱۹ در بارداری

آتش بر جان جنگل‌ های جواهرده

آتش سوزی در بالا جیرکوه جواهرده همچنان ادامه دارد.

0 نظر

ارسال نظر

capcha